بازدید و زیارت دانشگاهیان از مسجد کوفه؛چهارمین مسجد بافضیلت جهان اسلام

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ ۱۲:۳۹:۴۰

مسجد جامع کوفه، از مساجد بزرگ جهان اسلام و نزد شیعیان چهارمین مسجد مهم بعد از مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجدالاقصی و یکی از قدیمی ترین و مهمترین آثار زیارتی شهر کوفه است.


به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از نجف اشرف،یکی ازبرنامه های تدارک دیده شده برای کاروان های دانشگاهی در نجف، بازدید از شهر کوفه و اماکن تاریخی و مذهبی آن است.

مسجد جامع کوفه، از مساجد بزرگ جهان اسلام و نزد شیعیان چهارمین مسجد مهم بعد از مسجدالحرام، مسجدالنبی ،مسجدالاقصی و یکی از قدیمی ترین و مهمترین آثار زیارتی شهر کوفه است.

يكى از آثار مهم و زيارتى كوفه، مسجد تاريخى اين شهر است. اين مسجد شايد نخستين بنايى باشد كه به هنگام احداث شهر بر پا كردند، زيرا وقتى سعد بن ابى وقاص اين منطقه را براى استقرار دائم سپاهيان و غازيان در نظر گرفت، نخستين اقدام او بناى مسجدى براى عبادت مردم بود. به گونه‌اى كه همۀ جنگ‌جويان و ساكنان اين منطقه، كه به چهل هزار نفر مى‌رسيد، براى نماز در آن‌جا حضور يابند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفریان در رابطه با فضائل مسجد کوفه به زائرین دانشگاهی گفت:از امام باقر (ع) روايت است که می فرمایند: اگر مردم مى‌دانستند مسجد كوفه چه فضیلتی دارد، هر آينه زاد و توشه سفر از مكان دور بر مى‌داشتند و به این مسجد می آمدند. نماز واجب در این مسجد برابر با يك حج همراه با پیامبر(ص) بوده و نماز نافله برابر با يك عمره است.

وی به حدیثی از امام صادق (ع) نیز اشاره کرد و گفت:حضرت فرمودند نماز در چهار مكان مى‌تواند کامل خوانده شود:1 -مسجد الحرام 2- مسجد النبى(ص) 3- حرم امام حسين (ع) 4- مسجد كوفه و نيز از حضرت نقل شده است: در روز قيامت از اين مسجد هفتاد هزار نفر بدون حساب به بهشت مى‌روند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفریان در رابطه با ادای نماز در مقام های مسجد کوفه گفت:با توجه به زیاد بودن تعداد مقام ها و اینکه ثواب هر نماز واجب در این مسجد برابر با یک حج همراه با پیامبر (ص) است و مطلق نماز خواندن در این مقام ها ارزش دارد، پیشنهاد می کنم که در هر مقام، نماز صبح های قضای خود را نیت کنیم.در این صورت ما با یک نماز دو هدف را دریافت کرده ایم؛ اول اینکه نماز صبح های قضایمان را ادا، و دوم اینکه برای هر نماز، ثواب یک حج همراه پیامبر (ص) را برده ایم.

ارسال نظر