لحظه‌شماری برای افتتاح صحن حضرت زهرا(س) / هنر ایرانی در قلب نجف

۱۳۹۸/۰۱/۰۱ ۱۳:۱۹:۳۶

پروژه صحن حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی در تاریخ عتبات عالیات به شمار می رود. برآورد می شود تمامی بخشهای این پروژه طی دو سال آینده به مرحله بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از نجف اشرف ، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی ؛رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به همراه منصور غلامی؛وزیر علوم- تحقیقات و فناوری، محمد مهدی طهرانچی؛ریاست دانشگاه های آزاد کشور از چگونگی روند و پیشرفت صحن حضرت زهرا (سلام الله علیها) بازدید کردند .

پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

پروژه صحن حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی در تاریخ عتبات عالیات به شمار می رود. برآورد می شود تمامی بخشهای این پروژه طی دو سال آینده به مرحله بهره برداری برسد. طراح, مجری و بانی این پروژه ستاد بازسازی عتبات عالیات در جمهوری اسلامی ایران بوده و در این زمنیه هماهنگی های لازم به صورت کامل با دیوان عالی اوقاف عراق و آستان قدس علوی صورت گرفته است.

قبله عاشقان

پروژه توسعه صحن مطهر علوی که با عنوان پروژه صحن حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شناخته می شود بزرگترین پروژه ی آستان قدس علوی به شمار می رود و یکی از طرحهای مهم و زیر ساختی اين آستان می باشد. افزایش مستمر تشرف زائران به نجف اشرف از گوشه و کنار دنیا و نياز مبرم به اماکن زیارتی و عبادتی مناسب اهمیت اجرای چنین پروژه ای را دو چندان می کند.

ویژگی های صحن حضرت فاطمه (س)

صحن حضرت فاطمه (س) با مساحتی بالغ بر (61 هزار متر مربع) چهار برابر صحن قدیم حرم مطهر بوده و یکی از مهمترین بخشهای توسعه و ساماندهی فضای حرم مطهر علوی به شمار می رود. ساختمان پروژه شامل 4 طبقه و دارای چندین رواق بزرگ می باشد.علاوه بر آن فضاهای روباز و سبز نیز در این پروژه در نظر گرفته شده است.این پروژه در ضلع غربی حرم مطهر در حال اجراست و تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین العابدین(ع) امتداد دارد.

پروژه بزرگ صحن فاطمه (س) علاوه بر فضاهای عبادتی و زیارتی شامل دو ساختمان می باشد که به این شرح می باشند: ساختمان موزه به منظور نگهداری و نمایش آثار تاریخی و عتیقه جات موجود در خزینه ی حرم مطهر و ساختمان بخشهای اداری و کتابخانه آستان با ظرفیت یک میلیون کتاب و مجهز به کارگاه ترمیم نسخ خطی. همچنین یک شبستان بزرگ به منظور برگزاری دروس حوزوی و سخنرانی های دینی در این پروژه در نظر گرفته شده است.

مهمترین بخش این پروژه فضای عبادتی و زیارتی آن بوده که 50 درصد از کل مساحت را تشکیل می دهد. فضای عبادتی و زیارتی شامل یک مصلای بزرگ می باشد و تمامی خدمات رفاهی از قبیل میهمانسرای زائران و سرویس بهداشتی و غذاخوری خادمان حرم در آن در نظر گرفته شده است.

ویژگی های فنی و هنری پروژه

تمامی اجزاری پروژه صحن فاطمه (س) بر اساس ویژگی های معماری اسلامی طراحی شده و به منظور رفاه زائر در این عمارت اسلامی از به کارگیری تجهیزات امروزی از قبیل پله برقی و آسانسور و سیستم پیشرفته تهویه مطبوع غفلت نشده است.

ساختمان موزه که در پشت فضاهای عبادتی و زیارتی واقع است بر زمینی به مساحت (3هزار متر مربع) و در سه طبقه در حال احداث است.مقابل موزه ساختمان بخشهای اداری و کتابخانه آستان واقع است که با مساحتی متساوی با موزه شامل 5 طبقه می باشد.

طبقه ی زیرین پروژه به پارکینگ اختصاص داده شده و در خیابان واقع بین ورودی صحن فاطمه و آرامگاه صافی صفا تونل بزرگی به منظور تردد خودروها احداث شده که به مراحل پایانی نزدیک می شود.

سایر پروژه های توسعه سازی

طرح توسعه و ساماندهی فضای کنونی حرم مطهر تنها شامل پروژه صحن حضرت فاطمه (س) نبوده و بخشهای دیگری را نیز شامل می شود. توسعه و ساماندهی منطقه 60 متری محیط صحن مطهر در سه ضلع شمالی و شرقی و جنوبی یکی از مهمترین طرحهای توسعه سازی حرم مطهر پس از پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه (س) به شمار می رود. در این راستا آستان قدس علوی پس از ساماندهی فضای پیرامون صحن مطهر صحن امام حسین علیه السلام را در ضلع شمالی و صحن امام حسن علیه السلام را در ضلع شرقی افتتاح کرد.

روند پیشرفت پروژه

در پی تلاش شبانه روزی پرسنل فنی و مهندسی مجرى پروژه (مؤسسه كوثر وابسته به ستاد بازسازی عتبات عالیات) تمامی مراحل بتن ریزی سازه های پروژه به اتمام رسید و در حال حاضر تاسیسات مکانیکی و ساخت گنبدها در حال انجام است. مجری پروژه به مسؤولين آستان وعده داده تا چند ماه آینده بخش مهمی از صحن حضرت فاطمه(س) که از طریق 2 ورودی به بخش قدیمی حرم مطهر متصل است به مرحله بهره برداری برسد. مراحل بتن ریزی دو بخش دیگر پروژه که شامل ساختمان موزه و کتابخانه و مدیریت آستان می باشد نیز به پایان رسیده است.

ساختمان کتابخانه در پنج طبقه و به مساحت 3 هزار متر مربع ومساحت کلی 15 هزار متر مربع در ضلع شمالی پروژه و مقابل محله الحویش واقع است. ساختمان موزه نیز در شش طبقه و با مساحتی برابر با 3 هزار متر مربع روبه روی محله المشراق واقع است ودر طراحی ساختمان موزه و کتابخانه استانداردهای جهانی رعایت شده است.

دو صحن ویژه کودکان و نوجوانان

در ادامه ساخت پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تولیت آستان علوی از نامگذاری دو صحن در داخل این پروژه با نامهای "صحن حضرت محسن(ع) و صحن حضرت رقیه(س) خبر داد. انگیزه آستان از این نامگذاری تخصیص این دو صحن برای اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی و مذهبی برای کودکان و نوجوانان دختر و پسر اعلام شد.

در انتظار لحظه افتتاح صحن حضرت فاطمه (س)

در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امیرالمؤمنين عليه السلام و در شهر علم و عالمان (نجف اشرف) همگی در انتظار لحظه افتتاح بزرگترین پروژه در تاریخ عتبات عالیات می باشند. با افتتاح صحن حضرت فاطمه (س) مساحت بزرگ و قابل توجهی به فضای حرم مطهر علوی افزوده خواهد شد و آستان توانایی میزبانی زائران بيشترى را خواهد داشت.

منبع : www.imamali.net

ارسال نظر