در جمع دانشگاهیان در کربلای معلی مطرح شد؛
راز ماندگاری نهضت عاشورا...

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ ۱۹:۱۳:۵۱

همایش احلی من العسل روز گذشته با حضور دانشگاهیان استان تهران در سال همایش های بعثه مقام معظم رهبری در کربلای معلی برگزار شد.


به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از کربلای معلی،همایش احلی من العسل روز گذشته با حضور دانشگاهیان استان تهران در سال همایش های بعثه مقام معظم رهبری در کربلای معلی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی؛ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه امیرکبیربا اشاره به تلاش دشمن برای کمرنگ نمودن ارادت وعشق ومحبت به سیدالشهدا (ع) گفت: به لحاظ تاریخ، ۱۳۳۸ سال شمسی از زمان شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) در روز دهم محرم سال ۶۱ هجری در کربلای معلا می گذرد.

در تمام این سال‌ها دشمنان دین و اهل بیت(ع) اقدامات فراوانی را برای محو نام و یاد امام حسین (ع) و شهدای کربلا به کار بستند؛ اما نه تنها موفق نشدند بلکه روز به روز این حرارت و محبت و عشق به سیدالشهدا(ع) افزون تر شده است و جریان عاشورا هر روز پر فروغ تر وپر شکوهتراز گذشته رو به پیش است.

وی ادامه داد:اولین نکته در ماندگاری این جریان، کلام معجزه گونه پیامبر اسلام (ص) است که قبل از شهادت سیدالشهدا(ع) فرمودند، (ان لقتل الحسین حرارت ان فی قلوب المومنین محبت مکنونه لا تبرد ابدا) پیامبر اسلام فرمودند: این حرارت و آتش عشق به حسین چنان در قلوب مومنین رسوخ کرده است که هرگز سرد نخواهد شد. اکنون ۱۳۳۸ سال از آن واقعه بزرگ می گذرد این کلام پیامبر(ص) و پیش‌بینی آن حضرت کاملا تحقق پیدا کرده است ، ما و همه مومنین هر روزشان را به یاد حسین(ع) و آرزوی زیارت قبر او و حضور در کربلای معلا به سر می کنند .

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی گفت: برای ما که امروز در کربلا هستیم این آرزو محقق شده و یکایک ما عهد بستیم تا زنده هستیم تلاش کنیم زائر کربلا باشیم و حسینی زندگی کنیم و حسینی بمیریم. نکته دوم که بسیار مهم است آن است که راز این همه تأکید در روایات و عشق و ارادت و زیارت کربلا و زائر حسینی شدن برای چیست؟

وی ذکرحسین و یاد عاشورا را امید بخش و حرکت آفرین دانست و ادامه داد:به عبارت دیگر چرا در روایات وجود نازنین سیدالشهدا(ع) واصحابش کانون توجه همه قلوب عاشقان قرار گرفته و از کربلا به عنوان دارالشفای آزادگان یاد شده است. نباید فراموش کنیم که یاد عاشورا و ذکر حسین(ع) حرکت آفرین ، امید بخش وعشق آفرین است چرا که عاشورا در نگاه روایات تنها یک روز خاص نیست، همانطوریکه کربلا تنها یک قطعه خاک نیست.به نظر می‌رسد این همه تاکید بر زیارت امام حسین(ع) در هر مناسبتی و در هر فرصتی و سرّ این همه تاکید بر گریه و اقامه عزا بر او به خاطر آن باشد که در روایات ما دو موضوع به عنوان آرزو مطرح گردیده است و مطلوب تلقی شده است.اول :آرزوی بودن در کربلا و شهادت در رکاب حسین(ع) که فرمودند مدام بخوانید" یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما" و دومین آرزو در آمدن به خیل منتظران مهدی موعود(عج) و درک دوران ظهور برای ما دور ماندگان از صحنه عاشوراست.یک راه بیشتر باقی نمانده است و آن رنج انتظار و فراق از امام زمان(عج) است.

در حقیقت دوران ظهور کربلایی دیگر است به وسعت جهان و مصافی بزرگ است بین دو جبهه حق و باطل با این تفاوت که این بار جبهه حق پیروز است و جبهه باطل برای همیشه از بین خواهد رفت.

من و شما و همه ارادتمندان و عزاداران و زائران حسینی به عنوان منتظران مهدی(عج) باید در مکتب عاشورا پرورش پیدا کنیم و برای دوران ظهور و درک حضور امام زمان(عج) آبدیده شویم. کسانی که می خواهند از رکاب مهدی(عج) جا نمانند و در زمره اصحاب و یاران او باشند باید در مکتب حسین(ع) پرورش و تربیت یافته و عاشورایی شوند.

در حقیقت انتظار از دل عاشورا بر می خیزد و عاشورا را زمینه ساز فرهنگ انتظار می کند .منتظر یعنی کسی که چشم به راه حسین زمان خود است. اگر این چنین است کسانی که در روز دهم محرم سال ۶۱ هجری در کربلا حضور نداشتند باید مرارات انتظار را به جان بخرند و کسانی که منتظر صالح هستند باید خودصالح شوند و به همین علت است که هم افضل الاعمال محبت و معیت و آرزوی همراهی با حسین و حسرت وتا سف برعدم همراهی با حسین در روز عاشورا در کربلا است.

وی در پایان خطاب به دانشجویان گفت: برادران و خواهران، این انرژی و عشقی که در دل ما نسبت به کربلا و عاشورا و امام حسین(ع) قرار دارد و به تعبیر پیامبر اسلام(ص) هم هرگز خاموش نخواهد شد، برای آن است که ما را برای دوران ظهور و درک حضور از طریق مکتب عاشورا آماده کند و الا این همه حرارت و این همه عشق اگر در جای خود که حرکت به سوی ظهور است استفاده نشود، مانند آن است که هزاران لیتر بنزین خارج از موتور بسوزد و فقط حرارت ایجاد کند و حرکتی نمی آفریند در حالی که در روایات ما عاشورا حرکت آفرین، امید بخش و اثرگذار و رو به جلو است و توجه به عاشورا بدون آماده شدن برای خدمت در رکاب امام زمان(عج) همان حرارت بدون حرکت است که به ما این چنین یاد دادند که در دعای عهد به صورت روزانه بخوانند

اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لا أَحُولُ عَنْهَا وَ لا أَزُولُ أَبَدا اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ

در پایان این مراسم روایتگری مصور احلی من العسل توسط راوی بعثه مقام معظم رهبری حجت الاسلام والمسلمین اکبری اجرا شد که حال وهوای معنوی خاصی به مراسم داد وسپس به کلیه حاضرین در جلسه هدایایی معنوی به رسم یابود هدیه شد.

ارسال نظر