انتقال گنبد جدید حرم مطهر امام حسین(ع) به کربلا در اوایل سال آینده

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ۱۰:۲۹:۲۱

معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه ساخت سازه گنبد مطهر حسینی۱۰۰درصد به اتمام رسیده است، گفت:۶۵درصد ساخت خشت ها انجام شده و طی۴ماه آینده به اتمام می‌رسد.


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج ، مهدی نیکویی؛ معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان در بازدید جمعی از اصحاب رسانه کرمان از روند ساخت گنبد مطهر حسینی اظهار کرد: روند مطالعات ترفیع گنبد مطهر حسینی از سال۹۱آغاز و جلسات متعددی با عتبه حسینی برگزار و مقرر شد ارتفاع گنبد۷و نیم متر بیشتر شود.

وی با اشاره به فعالیت ستاد عتبات در لاغرسازی ستون های اطراف ضریح حرم امام حسین علیه السلام در کربلا افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه و کارهای مربوط به ترفیع گنبد در کربلا۹۹درصد انجام شده و رو به اتمام است.

معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با بیان اینکه برای ساخت گنبد مطالعات ژئوتکنیک، ژئوفیزیک و … انجام شده و مراحل پایانی کار در کرمان در حال انجام است و تا چند ماه آینده گنبد به کربلا حمل می‌شود، اظهار کرد: بر روی همه مصالح به کار رفته، کنترل کیفیت انجام و دوام عمر۳۰۰تا۴۰۰ساله پیش بینی شده و اطلاعات همه مصالح در آرشیوی در ستاد عتبات استان موجود است.

وی اظهار کرد:۸نوع مصالح روز دنیا را برای گنبد در نظر گرفتیم و با توجه به شرایط خاص در کربلا به سمت کامپوزیت بتن و فولاد رفتیم و ساخت با دقت بالایی صورت گرفت.

نیکویی با اشاره به اینکه سازه گنبد سازه خاصی است، عنوان کرد: کار نصب خشت‌ها روی سازه به شیوه‌ای انجام شده که تاکنون این کار در دنیا صورت نگرفته و ساخت سگمنت و بتن ریزی در محل کارگاه در کرمان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت گنبد با بتن سبک با مقاومت بالا صورت گرفته، تصریح کرد: در کربلا نیز از سطح زمین سه و نیم متر به کف زمین حفاری و شمع‌ها زده شد و مرحله به مرحله کار علمی و عملی پیش رفته و آزمایش‌های کنترل کیفیت در کرمان و کربلا انجام می‌شود.

معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با اشاره به اینکه۹۰قطعه سگمنت بتنی داریم که جایگاهی برای نصب خشت های طلاست و پایه خشت‌ها مس است، افزود:۶۵درصد ساخت خشت‌ها انجام شده و طی۴ماه آینده به اتمام می‌رسد و یکسری کتیبه‌ها، مقرنس‌ها و بحث‌های ظریف معماری باقی مانده که در حال انجام است.

نیکویی بیان کرد: کار سازه گنبد۱۰۰درصد به اتمام رسیده و در اینجا خشت‌ها نصب اولیه و باز می‌شود و در کربلا نصب نهایی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ساخت گنبد مطهر حسینی و فعالیت ستاد در کربلا افتخاری برای مردم کرمان و ایران بود، گفت: نزدیک به۳هزار نفر از استان کرمان تاکنون برای کار به کربلا رفته و به صورت تبرعی کار انجام داده‌اند.

ارسال نظر