آغاز آینه‌کاری گنبد اولیه حرم امام حسین (ع)

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ۱۲:۳۶:۳۳

مقاوم سازی و عملیات آینه کاری گنبد اولیه حرم امام حسین (ع) آغاز شده و پس از اتمام زیبا سازی این بخش از آن رونمایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج ، گنبد جدید حرم امام حسین (ع) قرار است تا پایان امسال بر روی گنبد قدیمی نصب شود. بر همین اساس با توجه به وزن بالای گنبدها و قدیمی بودن ستون‌های اطراف ضریح حرم امام حسین (ع)، ابتدا عملیات لاغرسازی و مقاوم سازی چهار ستون اطراف گنبد حرم مطهر حسینی به همت مهندسان ایرانی صورت گرفت.

با اتمام روند مقاوم سازی و لاغرسازی ستون های اطراف حرم، عملیات برای نصب گنبد جدید سرعت گرفت و برای این منظور سقف حرم مطهر در زیر قبه امام حسین (ع) که از چندین ماه قبل بسته شده بود، به همت هنرمندان در حال تعمیر و آینه کاری است تا پس از اتمام زیباسازی این بخش، از آن رونمایی شود.به همین منظور گنبد قدیمی یا همان گنبد نخستین با بتن و اقدامات دیگر مقاوم سازی شده است تا آینه کاری بر روی آن آغاز شود.

حرم امام حسین (ع) اکنون دارای دو گنبد است که گنبد اولیه از بتن ساخته شده و برای زائران قابل مشاهده نیست و زائران تنها گنبد طلای حرم سالار شهیدان را مشاهده می‌کنند. با توجه به اهمیت زیباسازی بخش‌های مختلف حرم امام حسین (ع) عتبه حسینی و ستاد بازسازی عتبات عالیات چندی پیش تصمیم به آینه کاری گنبد داخلی حرم امام حسین (ع) کردند تا اقدامات برای نصب گنبد جدید حرم سیدالشهدا (ع) سرعت گرفته و زودتر بر روی گنبدهای قدیمی نصب شود و به این ترتیب حرم امام حسین (ع) دارای سه گنبد شود.

گنبد جدید حرم امام حسین (ع) به همت ستاد بازسازی عتبات و با مشارکت مردم کرمان ساخته شده است و هم‌اکنون این گنبد در حال مونتاژ و رفع نواقص است و پس از اتمام قطعات آن باز شده و به کربلا منتقل خواهد شد تا مجددا در این شهر مونتاژ و نصب شود.

گنبد جدید حرم سیدالشهدا (ع)۲۱و نیم متر ارتفاع و حدود۱۷متر قطر دارد و به این ترتیب ارتفاع گنبد جدید نسبت به گنبد کنونی، حدود هفت متر و قطر آن نیز یک و نیم برابر بیشتر می‌شود تا نمای بهتری از گنبد از فواصل مختلف قابل رویت باشد. همچنین وزن گنبد قدیمی و جدید یک هزار و۲۰۰تن پیش‌بینی شده است، به همین دلیل عملیات مقاوم سازی ستون‌ها در مرحله نخست به همت مهندسان کشورمان انجام شد

ارسال نظر