مروری بر ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه (س) در دهم ربیع الاول

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۰۹:۵۷:۵۸

ازدواج پیامبر(صلّى الله عليه وآله) با حضرت خدیجه کبری دختر خويلد (سلام الله عليها) که روز دهم ربیع الاول خجسته سالروز آن است، اقدامی خجسته و رویدادی مهم در تاریخ اسلام به شمار می رود.

ازدواج پیامبر(صلّى الله عليه وآله) با حضرت خدیجه کبری دختر خويلد (سلام الله عليها) که روز دهم ربیع الاول خجسته سالروز آن است، اقدامی خجسته و رویدادی مهم در تاریخ اسلام به شمار می رود چرا که این ازدواج نقش مهمی در زندگی شخصی و رسالت ایشان (صلّى الله عليه وآله) قبل و پس از بعثت داشت. این ازدواج علاوه بر اینکه ازدواجی خجسته و مبارک است خدمتی برای رسالت اسلام، تثبیت و دفاع از آن نیز بود.

حضرت خدیجه (عليها السلام) از نجیب ترین، ثروتمند ترین و زیباترین زنان قریش بود و در زمان جاهلیت ‍»طاهره» و « سیده قریش: سرور زنان قریش » نامیده می شدند.

قوم این بانوی مکرمه اسلام تمایل بسیاری برای ازدواج با ایشان داشتند. بزرگان قریش از او خواستگاری کرده بودند و مبالغ بسیاری را در این راه هزینه کردند اما حضرت خدیجه همه آنها را کنار زد و به دلیل شناختی که از اخلاق نیک، نجابت و ویژگیهای خوب اخلاقی پیامبر (صلّى الله عليه وآله) داشت ایشان را برای ازدواج برگزید.

خدیجه (علیها السلام) کسی است که در ابتدا تمایل خود را به ازدواج با پیامبر (صلّى الله عليه وآله) ابراز نمود و شواهد بسیاری وجود دارد که بیانگر این است که حضرت خدیجه (عليها السلام) پیرو دین اهل مکه و از مشرکین نبود بلکه به دین ابراهيم خليل الله (عليه السلام) ایمان داشت.

پس ابوطالب عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت ایشان و نیز شخصی از قریش نزد ولی و قیم حضرت خدیجه یعنی عمویش عمرو بن اسد رفتند. زیرا پدرش پیش از آن در جنگ فجار یا قبل از آن کشته شده بود. پس طبق قول مشهور پانزده سال قبل از بعثت پیامبر (صلّى الله عليه وآله) با او ازدواج کرد.

حضرت خدیجه (سلام الله عليها) در سخت ترین شرایط زندگی پشتیبان و یاور پیامبر (صلّى الله عليه وآله) بودند و تمام اموال خود را در راه موفقیت رسالت مبارک اسلام صرف نمود. به درستی که این ازدواج مبارک، بر پایه ارزشهای انسانی، اصول اخلاقی و مهمترین آنها راستگویی، امانتداری و خوش خلقی شکل گرفت.

ثمره این ازدواج مبارک همه فرزندان حضرت رسول (صلّى الله عليه وآله وسلم) هستند که همگی از حضرت خدیجه (عليها السلام) هستند به جز ابراهيم بن محمد که از ماریه دختر شمعون قبطیه است. پسران حضرت خدیجه (عليها السلام) قاسم و طيّب بودند که در کودکی در مکه وفات یافتند و دختران ایشان زينب، أُم كلثوم، رقیه و فاطمه زهراء (عليها السلام) هستند.

منابع تاریخی بر این امر اتفاق نظر دارند که اولین زنی که به پیامبر اکرم (صلّى الله عليه وآله وسلم) ایمان آورد و رسالت ایشان را تصدیق کرد همسر ایشان خديجه بنت خويلد است.

در روایت ابن عباس آمده است: اولین کسی که پیامبر(صلّى الله عليه وآله وسلم) ایمان آورد و پشت سر ایشان نماز خواند پسر عمویشان حضرت علی (عليه السلام) و همسرش خديجه دختر خويلد بودند.

حضرت خدیجه در میان همسران پیامبر (صلّى الله عليه وآله وسلم) از جایگاه والا و منزلت خاصی نزد ایشان برخوردار بود به طوری که پیامبر در طول عمر شریفشان از ایشان به خوبی یاد می کرد و بر جایگاه ایشان نزد خود تاکید داشتند. ایشان را می ستودند و هیچکس را هم شأن و در منزلت والای حضرت خدیجه نمی دیدند.

ارسال نظر