انسجام و اتحاد مسلمانان؛ پیام پیاده روی اربعین حسینی

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ۰۹:۱۰:۱۳

برپایه نتایج نظرسنجی ایرنا ؛ اکثریت (۶۱.۳ درصد ) زائران کربلا مهم ترین پیام پیاده روی اربعین حسینی را« انسجام ، اتحاد و همبستگی مسلمانان » می دانند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، نتایج این پیمایش نشان می دهد؛ پاسخگویان این پیمایش « عشق و ارادت به امام حسین و اهل بیت(ع)» با 14.5 درصد ، « مشت محکم به دهان مستکبران» با 8.3 درصد از دیگر پیام های مهم این پیاده روی دانستند.

از سویی دیگر زائران شرکت کننده در این نظرسنجی «یکپارچگی و وحدت بین مسلمانان » را پیام مثبت این مراسم پیاده روی اعلام کردند. 17.2درصد نیز اظهار داشتند که این مراسم هیچ گونه تاثیر منفی ندارد ، 16.8درصد «خودسازی »و 10 درصد« دفع فتنه دشمنان» را از دیگر آثار مثبت این پیاده روی اربعین دانستند.

همچنین بر پایه این نظرسنجی 67.9 درصد پاسخگویان زنده نگه داشتن یاد امام حسین (ع) و اهل بیت را هدف کلی از مشارکت در مراسم پیاده روی اربعین اعلام کرده اند.

نتایج این پژوهش نشان داد؛ علاقه شخصی با 7.8 درصد ، پاک سازی روح با 6.1 درصد ، اتحاد و یکپارچگی شیعیان و زیارت حرم و ثواب آن هرکدام با5.2 درصد از دیگر اهداف مشارکت در مراسم پیاده روی از سوی پاسخگویان بیان شده است. 7.8 درصد نیز به سایر اهداف اشاره کرده اند.

بر پایه نتایج به دست آمده ؛ 44.1 درصد زائران بین 2 تا 3 مرتبه در ایام اربعین به کربلا مشرف شدند. 34.3 درصد بیش از 3 بار و 21.6 درصد نیز تنها یک بار در این ایام به کربلا مشرف شدند.

اکثریت قریب به اتفاق (86.4 درصد) پاسخگویان اعلام کردند علاقه شخصی شان عامل حضور در پیاده روی اربعین است. 5.6 درصد «صدا و سیما» ، 3.3 درصد «دوستان و آشنایان» ، 1.8 درصد «سایت ها و خبرگزاری ها» را عامل ترغیب خود به این سفر دانستند. 1.3 درصد نیز به عوامل دیگر(روزنامه ها و شبکه های اجتماعی ) اشاره کردند.

39.3 درصد زائران بیان کردند که به همراه دوستان عازم این پیاده روی شدند. 38.5 درصد به همراه خانواده ، 11.6 درصد همراه با کاروان و 1.6 درصد نیز تنها در مراسم پیاده روی اربعین شرکت کردند.

بیش از نیمی از پاسخگویان (55.4 درصد) با وسیله نقلیه شخصی برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین به مرزها مراجعه کردند. 46.3 درصد با وسایل حمل و نقل عمومی ، 1.5 درصد با پای پیاده و 0.8 درصد نیز با هواپیما به مرزها برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین مراجعه کردند.

این نظرسنجی در زمان برگشت زائران از مراسم پیاده روی اربعین حسینی در مرزهای مهران ، چذابه و شلمچه انجام شده است .61.7 درصد پاسخگویان این سنجش افکار را مردان و 38.3 درصد را زنان تشکیل داده اند.

میانگین سنی زائران پاسخگو نیز 35 سال است.

بیستم ماه صفر 1440 هجری قمری (30 اکتبر 2018) اربعین شهادت حضرت امام حسین (ع) امام سوم شیعیان جهان و یاران باوفای ایشان در صحرای کربلا است. میلیون‌ها زائر از سراسر جهان در این روز برای حضور در مراسم اربعین حسینی (ع) وارد شهر کربلا در جنوب عراق می شوند.

ارسال نظر