۸۵ هزار زائر حج كشور در راه خانه معبود

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ ۱۰:۱۹:۲۷

رييس سازمان حج و زيارت گفت: امسال ۸۵ هزار و ۲۰۰ زائر از كشورمان در قالب ۵۸۳ كاروان براي انجام مناسك حج تمتع راهي سرزمين وحي مي شوند.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حميد محمدي؛رئیس سازمان حج و زیارت، عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در قزوين افزود: نيمي از اين كاروان ها مدينه قبل و نيمي نيز مدينه بعد هستند.

وي يادآور شد: وزارت حج عربستان براساس تصميم سازمان همكاري اسلامي سهميه كشورها در حج را يك هزارم جمعيت آنها اعلام كرده است، با اين وجود، با رايزني هاي صورت گرفته سهميه كشورمان 85 هزار و 200 نفر تعيين شده است كه البته بخشي از اين رقم ويژه دست اندركاران حج است.

وي به زمان اعزام اين كاروان ها نيز اشاره كرد و گفت: سفر كاروان هاي مدينه قبل از 27 تيرماه امسال آغاز و تا 19 مرداد ادامه دارد و سفر كاروان هاي مدينه بعد نيز از هشتم مرداد آغاز و تا بيست و چهارم اين ماه ادامه پيدا مي كند.

محمدي اضافه كرد: با توجه به تخريب هتل هاي اطراف مسجد النبی در راستاي اجراي طرح توسعه حرم حضرت رسول (ص)، اسكان زائران در مدينه امسال با محدوديت هايي روبرو مي باشد، لذا امسال زمان اقامت زائران در اين شهر مقدس كوتاه شده و حداكثر 6 روز است.

رييس سازمان حج و زيارت در ادامه با اشاره به برگزاري دوره هاي آموزشي ويژه حجاج، گفت: اين دوره ها در قالب 10 تا 12 جلسه با حضور مديران و روحانيون كاروان ها برگزار شده است و حاضران در آنها با مسايل اجرايي و معنوي سفر حج از جمله امور حمل و نقل، اسكان، مسايل پزشكي، نحوه انجام مناسك و قوانين و مقررات كشور عربستان آشنا شده اند.

محمدي اظهار داشت: همه برنامه ريزي ها و تمهيدات لازم براي تشرف توام با آرامش و عزتمندانه حجاج ايراني انجام شده است و با تدارك همه امور در اين خصوص جاي نگراني وجود ندارد.

رييس سازمان حج و زيارت يادآور شد: كار صدور ويزاي حجاج ايراني از نيمه دوم خرداد ماه جاري آغاز مي شود و فرآيند آن همچون سال قبل به شكل الكترونيكي است.

وي يادآور شد: براساس توافق هاي انجام شده نيمي از پروازهاي حجاج كشورمان توسط ايرلاين سعودي و نيمي نيز توسط هواپيمايي جمهوري اسلامي انجام خواهد شد.

حميدي در خصوص تعداد افراد در نوبت براي انجام حج تمتع نيز گفت: يك ميليون و 350 هزار هموطن ايراني در انتظار انجام اين سفر معنوي هستند كه اگر براي هر سال 100 هزار سهميه در نظر بگيريم بيش از 13 سال براي انجام سفر همه آنها فرصت نياز است.

محمدي اظهار داشت: البته مقامات كشورمان و سازمان حج و زيارت براي افزايش سهميه زائران ايراني رايزني هاي خود را همچنان دنبال خواهد كرد.

وي در ادامه از اجراي طرح رقابتي سفر عتبات در استان ها خبر داد و گفت: به منظور سهولت براي انجام سفر به شهرهاي زيارتي عراق از ابتداي امسال زمينه اي در استان هاي كشور فراهم شده است تا كارگزاران و نمايندگان ما با توجه به شرايط متقاضيان هر استان و منطبق بر خواست آنها در زمينه مدت سفر، نوع تغذيه و شرايط اسكان سفرهاي عتبات را برنامه ريزي كنند.

رييس سازمان حج و زيارت به منظور شركت در همايش توجيهي كارگزاران و دست اندركاران حج استان هاي قزوين، البرز و زنجان به قزوين سفر كرده است.

ارسال نظر