با کتابخانه آیت‌الله سید محسن حکیم در نجف آشنا شوید/تصاویر

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ ۱۲:۴۳:۵۳

کتابخانه عمومی آیت‌الله سید محسن حکیم، یکی از مراکز علمی و فرهنگی در نجف و در نزدیکی حرم مطهر امیرالمؤمنین علی(ع) است .

به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از نجف اشرف،مَکتَبَةُ الامام الحَکیم العامّة (کتابخانه عمومی آیت‌الله سید محسن حکیم) یکی از مراکز علمی و فرهنگی در نجف و در نزدیکی حرم مطهر امیرالمؤمنین علی(ع) است .

کتابخانه حکیم در سال ۱۳۷۷ق مطابق با ۱۹۵۷م در نجف و به دست آیت الله سید محسن حکیم بنا نهاده شد. ساختمان اولیه کتابخانه متشکل از یک اتاق کوچک در مسجد هندی بود که بعدها با خریداری دو منزل مجاور، کتابخانه توسعه یافت. ساختمان فعلی کتابخانه در پنج طبقه به سال ۱۳۸۷ق به صورت رسمی افتتاح شد که مجموعه‌ای از کتب مختلف در موضوعات متعدد در آن نگهداری می‌شود.

کتابخانه اوّلیه با کتاب‌های شخصی آیت الله حکیم شکل گرفت و بعدها با خرید کتاب و کتب اهدایی رونق یافت. در این میان، برخی کتابخانه‌های شخصی مانند کتابخانه شیخ محمد سماوی که در خصوص نسخه‌های خطی می‌کوشید به تعداد ۴۵۰ نسخه خریداری شد. دیگر کتابخانه‌های شخصی خریداری شده عبارتند از کتابخانه سید عبدالصاحب حکیم پسر سید محسن، کتابخانه شیخ عبدالهادی الحموزی، کتابخانه سید محمد حسن الغدیری، کتابخانه حاج محمد کاظم محمد حسن و کتابخانه حاج حمزه شنان.

مجموع کتاب‌ها به بیش از ۵۰هزار عنوان می‌رسد که حدود ۴۰هزار کتاب، چاپی و فهرست شده است و ۳۶۰۰ کتاب هم خطی است که برخی از نسخ خطی بیش از یک کتاب را داراست. بعضی از نسخه‌های خطی عبارتند از المنتهی اثر علامه حلی، نهج البلاغه که در ۶۷۶ق و مختصر الخلاف اثر شیخ طبرسی که در سال ۶۹۹ق کتابت شده است.

این کتابخانه در زمان حکومت صدام به دلیل حساسیت به آثار امام خمینی، آیت الله حکیم و سید محمد باقر صدر و پس از زندانی شدن خانواده حکیم به مدت هشت و نیم سال از سال ۱۹۸۳م تا ۱۹۹۲م تعطیل شد و در دوران جنگ عراق با ایران و جنگ کویت نیز رونق کمتری داشت. کتابخانه حکیم در جنگ کویت مقر ارتش عراق شد اما به نسخه‌های خطی آسیبی نرسید.

کتابخانه آیت الله حکیم بیش از یکصد شعبه در شهرهای عراق و چند شعبه در خارج کشور دارد. هدف از تأسیس شعبه‌های داخل عراق این بود که مرکزی برای گردآمدن جوانان و توجیه آنان باشد تا فرهنگ صحیح اسلامی به طور غیر مستقیم به آن‌ها تفهیم شود. کتابخانه مرکزی هم اکنون جنب حرم امام علی (ع) در ابتدای شارع الرسول (ص) و در جوار مسجد هندی است.مرقد آیت‌الله حکیم نیز در این کتابخانه است.

ارسال نظر