غدیر ،عید ولایت و امامت مبارک

۱۳۹۶/۰۶/۱۷ ۲۰:۲۸:۵۵

روز هیجدهم ذی حجه روز عید غدیر و عید اللهِ الاكْبَرْ و عید آل محمّد (عَلیهمُ السلام) است و عظیم‌ترین اعیاد است و خداوند مبعوث نفرموده پیغمبرى را مگر آن كه این روز را عید گرفته است و حرمت آن را دانسته است.

روز هیجدهم ذی حجه روز عید غدیر و عید اللهِ الاكْبَرْ و عید آل محمّد (عَلیهمُ السلام) است و عظیم‌ترین اعیاد است و خداوند مبعوث نفرموده پیغمبرى را مگر آن كه این روز را عید گرفته است و حرمت آن را دانسته است. روز عید غدیر نامش در آسمان روز عهد معهود است و نامش در زمین روز میثاق مَاخوذ و جَمع مَشهُود است.

در روایتی آمده كه از امام صادق (علیه‌السلام) پرسیدند آیا مسلمانان غیر از جمعه، عید قربان و عید فطر، عید دیگری دارند. امام فرمود بله عیدى هست كه از همه اینها احترامش بیشتر است. آن روزى است كه رسول خدا (صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله) امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) را به جانشینی خود معرفی كرد و فرمود كه هر كس من مولا و آقاى اویم پس على مولا و آقا و پیشواى اوست و آن روز هیجدهم ذى الحجّه است.

عظمت عيد غدير در بيان امام رضا عليه السلام

حضرت رضا عليه السلام فرمودند : هنگامي كه روز قيامت بر پا شود ، چهار روز را زينت مي دهند همان طور كه عروس را آرايش ، مي كنند ، گفته شد : اين چهار روز كدام ايام هستند ؟

حضرت فرمودند : روز عيد قربان ، روز فطر ، روز جمعه ، و روز غدير ، اما در روز غدير در بين اضحي و فطر وروز جمعه مانند ماه در بين ستارگان است ، و آن روزي است كه ابراهيم عليه السلام از آتش نجات پيدا كرد و براي شكر گذاري ، آن روز را روزه گرفت .

در روز غدير خداوند ولايت را بر اهل آسمانها عرضه كرد و اهل آسمان هفتم در اين امر پيشدستي كردند ، و خداوند به وسيله عرش آن را زينت داد ، سپس آسمان چهارم پذيرفت خداوند به وسيله بيت المعمور آن را زينت داد ، پس از آن آسمان دنيا اين امر را پذيرفت خداوند آن را بوسيله ستارگان زينت داد .

بعد از اين ولايت را برزمين عرضه داشت ، مكه نخست منطقه اي بود كه پذيرفت و خداوند به وسيله كعبه آن را برديگر مناطق برتري داد .

سپس مدينه پذيرفت و آن را به مصطفي محمد عليه السلام برتري داد ، بعد از كوفه قبول كرد و آن را به اميرالمومنين عليه السلام زينت داد . بعد از آن بركوه ها عرضه داشت نخست سه كوه از ميان كوهها آن را قبول كردند : كوه عقيق ، كوه فيروزه و كوه ياقوت از اين جهت آن ها بهترين كوه شناخته شدند .

سپس كوه ها ديگري قبول كردند كه در آن ها معادن طلا و نقره پديد امد ، و هر كوهي كه اقرا نكرد از معاون و منافع خالي ماند و چيزي در آن نروئيد ، سپس برآبها عرضه شد ، هر آبي كه پذيرفت شيرين و گوارا شد ، و هر آبي كه قبول نكرد تلخ و بي مزه شد .

بعد از اين برگياهان عرضه شد ، هر گياهي كه قبول كرد شيرين و خوشمزه شد ، و آن كه نپذيرفت تلخ گرديد ، سپس بر پرندگان عرضه شد هر كدام از آنها قبول كردند فصيح شدند ، و هر كدام كه نپذيرفتند گنگ گرديدند

*منبع مسند الامام الرضا عليه السلام – ج 2 ص 21

مهمترین اعمال روز عید غدیر:

1.روزه كه كفّاره شصت سال گناه است و در روایتی دیگر آمده كه برابر است با روزه تمام عمر و معادل است با صد حجّ و صد عمره.

2.انجام غسل .

3.زیارت حضرت علی علیه السلام و سزاوار است كه انسان هر كجا باشد سعى كند خود را به قبر مطهر آن حضرت برساند.

4.اقامه دو ركعت نماز به مانند نماز صبح. و پس از نماز به سجده رود و صد مرتبه شكر خدا كند سپس سر از سجده بردارد و دعای ذکر شده در مفاتیح خوانده شود

5.در هنگام ملاقات مومنین به عنوان تهنیت جمله ذیل را بگوییم.

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكینَ بِوِلایَةِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَالاْئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ

6.در این روز خواندن عقد اخوّت با برادران مؤمن سفارش شده است

7.در این روز شریف پوشیدن لباس نیکو و زینت کردن و استفاده کردن از عطر و شاد کردن شیعیان امیرالمؤ منین (علیه السلام) و عفو و بخشش از تقصیرات ایشان و برآوردن حاجات ایشان و صله ارحام و توسعه بر عیال و اطعام مؤمنان و افطار دادن روزه‌داران و مصافحه با مؤمنین و رفتن به زیارت ایشان و تَبسّم کردن بر رویشان و هدیه فرستادن بر ایشان و شکر الهی به جا آوردن به جهت نعمت بزرگ ولایت و بسیار فرستادن صَلَوات و عبادات کردن فضیلت بسیار دارند.

(خوشدل تهرانى)

در غدير خم ، نبى خشت از سر خم برگرفت

خشت از خم ولاى ساقى كوثرگرفت

از خم خمر خلافت در غدير خم بلى

ساقى كوثر ز دست مصطفى ساغر گرفت

گـوش گـردون گـشـت كـر از هـاى و هـوى مـى كـشان

كز مى حب على امروز مستى درگرفت

يك طرف شورى بپا سلمان كند عماروار

يك طرف ميخانه را مقداد چون بوذرگرفت

آرى آرى مرتضى بر مسند احمد نشست

آرى آرى هل اتى از انما افسرگرفت

تا به پايان آورد امر رسالت را رسول

دامن همت پى ابلاغ بلغ برگرفت

ساخت منبر از جهاز اشتران شاه حجاز

صاحب منبر مكان بر عرشه منبر گرفت

تا يداللّه فوق ايديهم عيان گردد به خلق

دست پيش آورد و دست حيدر صفدرگرفت

آسمان يا ليتنى كنت تراب از دل سرود

بوتراب آن دم كه جا بر دست پيغمبر گرفت

گفت هر كس را منم مولا على مولاى اوست

حيدرش سرور بود آن كو مرا سرورگرفت

جانشين و قاضى دين و وصى من على است

اين بگفت و بازوى آن شاه گردون فرگرفت

بين امواج مخالف كشتى دين خداى

از تلاطم ايمنى با لنگر حيدر گرفت

بد هماى طبع من بشكسته پر از سنگ غم

باز از عشق على زى اوج معنى پرگرفت

خـوشـدل از فـيـض مـديـح شـاه مـردان مـرتـضـى

حـالـى از تـيـغ زبـان ، ملك سخن يكسرگرفت

ارسال نظر