ابعاد معنوی سفر حج در بیان اساتید کاروان دانشگاهیان

۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۱۲:۴۷:۱۸

اساتید کاروان حج دانشگاهیان در آئین بدرقه که روز جمعه سوم تیرماه در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد، از حالات معنوی خود پیش از سفر حج گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،مراسم بدرقه کاروان حج دانشگاهیان روز جمعه سوم تیرماه با حضور مسئولین کاروان، زائرین و خانواده های ایشان در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد .

دکتر مدرسی،استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و از زائرین این کاروان در حاشیه این مراسم گفت:وقتی مسئله حج به عنوان یک فریضه و واجب الهی مطرح می شود، حال و هوای دیگری به غیر از عبادات هر روزه دارد.امیدوارم بتوانیم از این فرصت استفاده بهینه کنیم و دلیلش هم این است که ممکن است یکبار در زندگی هر شخص اتفاق بیفتد و وقت مغتنمی است و آرزو می کنم همه به این مرحله برسند.

دکتر حبیب زاده یکی دیگر از حاجیان گفت:خوشحالم در سنی که خداوند توان و نیرو به ما داده، قرار است به جایی برویم که متحول شویم و امیدوارم هرچه در این سالهای عمر انجام دادیم که مورد رضایت خداوند نبوده همه را اصلاح کنیم و اعمال و زندگی مان در مسیر رضایت الهی قرار بگیرد.

وقتی انسان به مشایعت کنندگانی که برای بدرقه آمده بودند نگاه می کند و حال و هوای آنها را می بیند به این فکر می کند که خیلی از آنها از ما لایق تر بودند و تفضل خداوند شامل حال ما شده که ان شاء الله روزی آنها هم خواهد شد.

این سفر فرصتی است که خداوند خودش در اختیار ما قرار داده است.توفیق مشرف شدن به این سفر،جای سپاس مضاعف دارد، علاوه بر آن، اعزام توصیف کردنی نیست، درک کردنی است آن هم برای کسی که در این موقعیت قرار می گیرد.

صادق خلیلیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت:در سفر حج که سفری معنویست حجاج قبل از سفر،حالات روحانی و اشتیاق بسیار بالایی برای آن دارند. دیدار خانه خدا و مزار شریف نبی مکرم اسلام (ص) و زیارت ائمه بقیع (علیهم السلام) طبیعتا انسان را به وجد می آورد.

از طرفی بار گناهانی بر دوش انسان هست که ان شاءا.. بتواند در این سفر خودش را تطهیر کند و اعمالش را صحیح و معنوی به جا بیاورد. باید سعی کنیم معنویات سفر را حفظ کنیم و به خصوص در مدینه منوره و مکه مکرمه، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری از بازارگردی هایی که ممکن است حجاج به آن دچار شوند پیشگیری کنیم و تمرکز حجاج برای انجام دادن اعمال به بهترین شکل معطوف باشد و از نظر ذهنی و روحی آماده شویم تا بار معنوی این سفر بالا برود و انسان بتواند به بهترین شکل خودش را تطهیر کند.

یکی دیگر از اساتید در ادامه گفت:خدا را شاکریم که این توفیق برای بنده و دیگر همکاران حاصل شده که انجام یکی از فرائض اصلی و کلیدی که هم بُعد نمادین برای جهان اسلام دارد و هم هویت و انسجام بخش است، فراهم شده و امید بر این داریم که در این سفر بتوانیم آنچه که به عنوان ویژگی ها و خصایص ذاتی این فریضه مهم است را به خوبی به جای بیاوریم و همه می دانیم که اساسا حج منظومه ای است که دارای ابعاد مختلف عبادی، اجتماعی و سیاسی است و اگر بشود به عنوان یک پدیده و رخداد در جهان اسلام به آن بنگریم که همه مورد نظر امام راحل و مقام معظم رهبری است و با توجه به خصائصی که برای آن ذکر کرده اند، برگزار شود می تواند فواید بسیاری برای اسلام داشته باشد که ان شاءا.. به برکت دعای عزیزان به همین صورت باشد.

این کاروان که متشکل از 85 نفر از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران و استان البرز بودند، ظهر روز سوم تیرماه1401 از فرودگاه امام (ره) راهی مدینه منوره شدند.

ارسال نظر