رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خبر داد:
۱۳ هزار دانشگاهی در این دوره راهی عتبات می شوند

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۲:۱۲:۱۶

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطهری پور؛رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت:۱۳۰۰۰نفر از زائرین دانشگاهی در قالب۳۵۰کاروان از تیر تا مهرماه ۹۸به عتبات عالیات اعزام خواهند شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،نشست خبری بیست و یکمین دوره عتبات دانشگاهیان با حضور حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور؛ رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان،معاونین ستاد،خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطهری پور؛ رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت:آغاز ثبت نام عتبات دانشگاهیان در این دوره همزمان با سالروز ورود حضرت مسلم بن عقیل(ع) به کوفه بود و امیدواریم ما نیز بتوانیم سفیران خوبی برای ترویج فرهنگ زیارت در فضای عمومی دانشگاه ها و جامعه باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور گفت:یکی از اهداف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بحث پیگیری مطالبات امام راحل و مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و توصیه های مکرر مقام معظم رهبری در خصوص نسل جوان ،دانشگاه اسلامی و ارتقای فضای معنوی دانشگاه هاست.مهم ترین نکته مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان به ویژه اساتید، رابطه با پرودگار است که یک نقطه کلیدی است.تربیت جوان های انقلابی در محیط های دانشگاهی،نقش اساتیددر بالندگی دانشگاه و ارزش های دینی تاثیر گزاری روش و منش اساتید در تربیت جوانان و تلاش در گسترش جبهه حق است و اینکه در مواجهه با اندیشه های گوناگون قدرت تجزیه اندیشه های درست داشته باشیم.

وی افزود:استفاده از جایگاه استادی برای تربیت دانشگاهیان و کسانی که تاثیرگزار در محیط های دانشگاهی هستند باید در این مسیر گام بردارند و چه دانشگاهی بالاتر از مکتب اهل بیت (ع) وجود دارد.ظرفیت زیارت و استفاده از فرصت آن که برای ما ایجاد می کند ظرفیت بالایی است که با بهره گیری درست از آن جامعه را به سمت تعالی اخلاق سوق دهیم. پیوند عمیقی که بین زائر و شخصی که مورد زیارت قرار می گیرد موضوع مورد اهمیتی است .زیارت مکتبی است که به زائر درس امامت و عشق به ائمه اطهار می دهد.امام صادق (ع) فرمود هر کس به زیارت قبر ابی عبدالله (ع) بیاید پیوند خودش را با اهل بیت (ع) استوار کرده است.

در سفر عتبات از زیارت حضرت امیر، زیارت سیدالشهدا(ع) و کاظمین و سامرا و سایر شهدا که در اعتاب مقدسه مورد زیارت قرار می گیرند در ایجاد عشق و دلدادگی برای افراد فرصت های خوبی به وجود می آورد.

وی ادامه داد:در این دنیای پرهیاهو که سعی می کنند پیوند جوانان را با ارزش های متعالی ضعیف نشان دهند در 24 ساعت آغاز ثبت نام، شاهد ثبت نام 11200 مشتاق زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بودیم و تا این لحظه حدودا 14000 نفر ثبت نام کرده اند که این نشان دهنده توجه ویژه دانشگاهیان نسبت به اهل بیت(ع) و اشتیاق وافر به حضور در اعتاب مقدسه دارد باید این فرصت را برای ارتقای سطح اخلاق و معنویت و کاهش آسیب های اجتماعی قدر بدانیم و بهره گیری صحیحی از آن داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور افزود:بر خود لازم می دانم از زحمات حجت الاسلام والمسلمین فقیهی که مدت زیادی سکاندار این امر بودند و حرکت های خوبی در توسعه فرهنگ زیارت داشتند به همراه معاونت ها و کارکنان مجموعه و سازمان های مرتبط همچون سازمان حج و زیارت،شرکت شمسا،سازمان نظام وظیفه،بعثه مقام معظم رهبری که با ایجاد بستر مناسب برای زیارت تلاش کردند و فرصت زیارت را برای دانشگاهیان تسهیل کردند تقدیر ویژه داشته باشیم.همچنین از بانک ملت که بخشی از هزینه ها را با اعطای وام برای زائرین تسهیل می کنند نیز قدردانی ویژه داریم.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت:در دوره های نوزدهم و بیستم عتبات دانشگاهیان که در سال 97 برگزار شد مهم ترین چالش اوایل سال 97 افزایش هزینه های سفر با توجه به تغییرات ارزی بود که به فضل پروردگار و عنایات اهل بیت (ع) در دوره بیستم جبران شد و در دو دوره بیش از 110400 نفر ثبت نام کننده داشتیم.

وی افزود: در مجموع در سال 97، 14500 نفر از دانشگاهیان سراسر کشور در قالب 405 کاروان به عتبات عالیات اعزام شدند که به نسبت تعداد ثبت نام کنندگان می طلبد ایجاد فرصت های بیشتر و بهتر برای حضور این بزرگواران فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور گفت: بر اساس نظرسنجی ها در دو دوره قبل، بیش از نیمی از افراد زائر اولی بودند.43 درصد از زائرین دوره گذشته دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر بودند . 52 درصد از زائرین دوره قبل تا به حال، به عتبات مشرف نشده بودند و سفر اولی بودند.62 درصد از زائرین را نیز زائرین متاهل تشکیل دادند.

وی ادامه داد :در کنار زیارت ،برنامه های جانبی به همراه بسته های فرهنگی که پاسخ گوی نیازهای فکری و معنوی دانشجویان باشد را داشتیم.همایش احلی من العسل مروری بر وقایع عاشورا و روایت گری صحنه های عاشورا و ارتباط با دفاع مقدس که تاثیر گزار است.برنامه حرشناسی بازدید از بیت امام، آشنایی با نجف که برنامه قابل استفاده ای برای زائرین است و در محل صافی صفا برگزار می شد ایجاد انس و ارتباط با قرآن کریم که به صورت رسمی 110 ختم قرآن کریم داشتیم که ارتباط و پیوند دانشگاهیان با قران را نشان می دهد .ارتباط با روحانی کاروان ماندگار است و تاثیراتی که برای دانشجویان دارد چشم گیر است و مسیر زندگی افراد را تحث تاثیر خود قرار می دهد .

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان از آغاز ثبت نام بیست و یکمین دوره عتبات دانشگاهیان از شنبه هجدهم خرداد ماه در سایت لبیک خبر داد و گفت: ثبت‌نام بیست و یکمین مرحله اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات از روز شنبه آغاز شده و تا 27 خرداد ماه در سایت لبیک به نشانیwww.labbayk.ir ادامه خواهد شد و همچنین قرعه کشی 30 خرداد ماه انجام و برگزیدگان از سایت لبیک اعلام می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور گفت:در بیست و یکمین دوره عتبات دانشگاهیان،13 هزار نفر از زائرین دانشگاهی در قالب 350 کاروان از 27 تیرماه تا 15 مهرماه به عتبات عالیات اعزام خواهند شد که از این میان 268 کاروان به صورت هوایی و 82 کاروان به صورت زمینی مشرف خواهند شد.

وی افزود: شرایط خاص این دوره،مناسب ترین زمان برای اعزام به عتبات است چون با تعطیلات تابستانی دانشگاه ها و ایام مناسبتی ویژه ای چون اعیاد خجسته قربان و غدیر و روز عرفه و ایام تاسوعا و عاشورای حسینی همزمان شده است که امیدواریم زائرین بهترین بهره را از این سفر معنوی کسب کنند.

مطهری پور ادامه داد:طبق زمان بندی تعیین شده در کل این دوره دانشجویان متاهل،اساتید و کارکنان زمینه سفرشان مهیاست اما دانشجویان دختر از 27 تیر لغایت اول شهریور ماه اعزام می شوند و اعزام پسران دانشجو از اول شهریور تا 15 مهر ماه انجام خواهد گرفت.

رئیس ستاد خاطر نشان كرد: براي دانشگاهیانی که به صورت هوایی به عتبات عالیات اعزام شوند وام قرض الحسنه سه میلیون تومانی و برای زائرینی که به صورت زمینی اعزام شوند، وام یک و نیم میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که بعد از نهایی شدن ثبت نام ، این تسهیلات در اختیار زائرین دانشگاهی قرار خواهد گرفت.

زارع،معاون اجرایی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص قیمت عتبات در این دوره گفت:قیمت عتبات عالیات بر اساس ارز نیما محاسبه می شود بنابراین با نوسان قیمت ارز شاهد افزایش یا کاهش قیمت خواهیم بود.حدود قیمت هوایی 3 میلیون و 300 هزار تومان و سفر زمینی 1 میلیون و 900 هزار تومان است.در ایام خاص زیارتی مانند عرفه شاهد افزایش 15 درصدی هزینه خواهیم بود.

برای ثبت نام در عتبات دانشگاهیان کلیک کنید

ارسال نظر