در قالب پاسخ به استفتاء صورت گرفت؛
نظر مراجع‌تقليد درباره پياده‌روي اربعين حسيني

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ۱۲:۴۱:۳۲

هفت تن از مراجع تقليد در قالب پاسخ به استفتاء نظر خود را درباره زيارت اربعين و پياده روي با فضيلت آن بيان كردند.


به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، متن كامل استفتاء و پاسخ هفت تن از مراجع عظام تقليد در خصوص پياده روي اربعين حسيني (عليه السلام) منتشر شد.

بر اساس اين گزارش، حجت الاسلام والمسلمین داود نمازي؛ مشاور وزير كشور در امور روحانيت از محضر مبارك مراجع عظام تقليد دامت بركاتهم درخواست كرد با توجه به نزديك بودن ايام پياده روي اربعين آقا اباعبد الله الحسين (عليه السلام)؛ نظر مبارك خود را در خصوص اين سؤال بيان فرمايند.

متن استفتاء و پاسخ مراجع بدين شرح است:

به نظر مبارك حضرتعالي، با توجه به ازدحام جمعيت جهت زيارت اربعين؛ آيا زيارت اربعين اختصاص به خود روز اربعين دارد يا ايام قبل و بعد از اربعين كه نزديك به روز اربعين است را نيز شامل مي شود؟

پاسخ حضرت آيت الله مكارم شيرازي

1-در صورتي كه بعضي از زوار محترم بر اثر ازدحام زياد نتوانند روز اربعين زيارت كنند، مانعي ندارد كه به جاي آن، قبل يا بعد آن زيارت كنند و ان شاء الله قبول است.

پاسخ حضرت آيت الله شبيري زنجاني

ثواب خاص زيارت اربعين براي كسي است كه در همان روز حضرت سيدالشهدا (عليه السلام) را زيارت كند ولي كساني كه در اين ايام موفق به زيارت مي شوند به ثواب تعظيم شعائر الهي نائل مي شوند و از آنجا كه براي جلوگيري از ازدحام، زيارت خود را قبل يا پس از اين روز انجام مي دهند، ان شاء الله پاداش و ثواب زيارت روز اربعين هم به آنها عنايت شود.

پاسخ حضرت آيت الله نوري همداني

بلي اختصاص به خود روز اربعين دارد. ولي در فرض سؤال اگر قبل يا بعد از روز اربعين هم انجام شود ثواب خود را دارد.

پاسخ حضرت آيت الله موسوي اردبيلي

خواندن « زيارت اربعين» لازم نيست در كنار قبر يا دو حرم و نواحي آن باشد، مي توان با فاصله هم در همان روز « زيارت اربعين» را خواند و از طرف ديگر زيارت رفتن به عنوان "اربعين" در قبل و بعد نزديك به روز اربعين، اشكال ندارد، بلكه خواندن زيارت اربعين در قبل و بعد نزديك روز اربعين، رجاءً مانعي ندارد.

پاسخ حضرت آيت الله جوادي آملي

زيارت اربعين به همان روز خاص مربوط است، لكن اگر قبل از اربعين به جهت رفع مشكل در ازدحام جمعيت، زيارت را به جاي آورند، ثواب زيارت را مي برند.

پاسخ حضرت آيت الله سبحاني

زيارت اربعين امام حسين (عليه السلام) مربوط به روز خاصّي است البته بايد مؤمنين زائر در انجام عمل رعايت حال ديگر زائرين را بنمايند و اين عمل مهم را به گونه اي برگزار كنند كه از هرگونه ايذاء پرهيز شود.

پاسخ حضرت آيت الله علوي گرگاني

ايام نزديك اربعين چه قبل و چه بعد؛ ثواب زيارت اربعين را دارد گرچه خود زيارت اربعين ثواب بيشتري دارد.

ارسال نظر