سرپرست حجاج ایرانی :
آخرین گروه از زائران ایرانی بامداد امروز به کشور بازگشتند

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ ۱۹:۰۰:۱۸

سرپرست زائران ایرانی خانه خدا اعلام کرد: آخرین گروه از حجاج ایرانی ، عوامل اجرایی و خدمتگزاران زائران حج ۹۶ بامداد سه شنبه از طریق فرودگاه مدینه منوره وارد میهن اسلامی شدند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر که در نشست شوراي برنامه ريزي و هماهنگي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت سخن می گفت ، تصریح کرد: با بازگشت این زائران پرونده حج امسال که عزتمندانه و آبرومندانه برگزار شد و رضایت اکثریت زائران را در پی داشت با افتخاربسته شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خدمتگزاری به مردم فهیم و متدین ایران اسلامی را توفیقی بزرگ برای کارگزاران حج دانست و گفت: این افتخار ، عزت و عظمت و نتیجه ای که رقم خورد لطف خدا بود و باید باریتعالی را بخاطر این همه عنایت شاکر و سپاسگزار باشیم.

سرپرست حجاج ایرانی رفتار خوب و متین زائران ایرانی در دو شهر مکه مکرمه و مدینه منوره ، حضور در حرم ها و نمازهای جماعت و بهره برداری معنوی از سفر حج را مایه افتخار و سربلندی نظام اسلامی توصیف کرد و با تقدیر از حجاج کشورمان ابراز امیدواری کرد که با جمع آوی نظرات زائران و کارشناسان ، کاستی ها و آسیب ها شناسایی و برای سال آینده برطرف شود.

وی از همه عوامل در داخل مجموعه حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری ، هیئت پزشکی و سایر نهادها ، ارگان ها و اشخاصی که از قبل از اعزام تا مراجعت، به حجاج خدمات ارائه کردند تقدیر کرد و گفت: همراهی و همدلی رمز موفقیت درانجام این مسئولیت سنگین بود.

نماینده ولی فقیه همچنین خواستار بازنگری درساختارکمیته های فعال درحوزه حج و تکیه بر استفاده از نیروی کارآمد متناسب با تغییرات ایجاد شده دراین حوزه شد و تصریح کرد: باید تلاش شود تا دربخش های مختلف نظیرتغذیه ، تدارکات ، اسکان ، بهداشت ، سلامت ، حمل ونقل و امور فرهنگی کارهای بهتر و ارزشمند تری انجام شود.

وی برخی نکات مطرح شده در بازدید از بخش های مختلف ، نشست با عوامل و کارگزاران حج و دیدار با زائران در هتل های محل اقامت شان درمکه و مدینه را برشمرد و ازهمگان خواست با برنامه ریزی مناسب برای به حداقل رساندن مشکلات تا حج آینده تلاش کنند.

درادامه این جلسه حمید محمدی؛ رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به رضایت حداکثری حجاج امسال تصریح کرد: این رضایت نباید ما را غافل کند و شناسایی آسیب ها و مشکلات را بایستی هرچه بیشتر جدی بگیریم.

وی گفت: با پایان عملیات حج کارگروه های مختلف کار خود را آغاز کرده اند تا به صورت دقیق نواقص و مشکلات را از مرحله ثبت نام تا اعزام و بازگشت موشکافانه بررسی کنند و گزارش خود را به نشست ویژه کارشناسان و مدیران ارائه نمایند.

این جلسه با ارائه نقطه نظرات شرکت کنندگان در خصوص ساز و کارهای حل نواقص و مشکلات ، طرح تعالی حج ، نرخ گذاری ، مطالبات طرف سعودی ، فرهنگ سازی و تاکید برعدم دخالت افراد و نهادهای غیرمرتبط با حج دراین حوزه، رسیدگی به تخلفات ، تقویت ساختارها و استفاده از ظرفیت های کشور میزبان درحوزه پزشکی ادامه یافت و نماینده ولی فقیه تاکید کرد باید متناسب با تغییرات صورت گرفته ، برنامه ریزی ها انجام و امور اجرایی ، فرهنگی و آموزشی دنبال شود.

در پایان این جلسه آقایان محسن نظافتی؛ مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ، جواد دانشیار؛ مدیرعامل شرکت شمسا و حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی؛ رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین حسینی از اقدامات صورت گرفته در حوزه های اجرایی ، فرهنگی ، تبلیغی و آموزشی برای اربعین امسال گزارش دادند.

رئیس کمیته آموزشی و فرهنگی اربعین شناسنامه دارشدن موکب های ایرانی و فعالیت های بین المللی کمیته علمی در اربعین امسال را یادآور شد و مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ثبت نام از زائران اربعین از اول شهریور ماه در سامانه سماح آغاز شده است ، گفت: تاکنون حدود 54 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند و انتظار می رود بعد از ایام عزاداری سید و سالار شهیدان روند ثبت نام افزایش یابد.

آقای نظافتی افزود: امسال قراراست علاوه بر سفارت عراق در تهران در دوازه نقطه کشور برای زائران اربعین حسینی ویزا صادر شود که هزینه ارزی آن از طریق بانک مرکزی تامین شده و بیمه زائران نیز به بیمه ایران واگذار شده است.

در پایان نماینده ولی فقیه از فعالیت های گسترده صورت گرفته در کمیته فرهنگی اربعین و نیز دیگر امور مربوط به وظایف محوله به سازمان حج و زیارت و شمسا تشکر و قدردانی نمود و از آنان خواست با تلاش مضاعف زمینه برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین حسینی را فراهم سازند.

ارسال نظر

نظرات کاربران :

  حسن.م :

با سلام. در خصوص حج عمره هنوز تصمیمی گرفته نشده است. آیا اقدامی صورت گرفته است؟ با تشکر

  لبیک : باسلام خیر هنوز تصمیمی گرفته نشده است
  داود مرادی زاده :

سلام.جلسه ای برای باز شدن عمره نمی گیرن؟

  لبیک : باسلام هنوز دولت تصمیمی بر بازگشایی عمره نگرفته است