گفتگو با مدیر فرهنگی عتبات دانشگاهیان؛
از برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی تا جشن تولد برای زائرین.../گفتگو

۱۳۹۶/۰۳/۲۷ ۱۲:۲۲:۰۶

از سال ۸۳ همکاری خود را با ستاد آغاز کرده و صحبت هایش را با این جمله"حسین زیباست مگر می شود با زیبایی همراه و همسایه شد و زیبا نشد".آغاز می کند.

شکرالله حافظی مدیرراهنمای عمره و عتبات کاروان های دانشگاهی است و راوی کاروان های راهیان نور دانش آموزی و دانشجویی.مدیر فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان است.مدیر نمونه کشوری در سال 76 و 85 و مدیر نمونه خلاقیت و نوآوری در سال 88 است. بیش از 200 لوح تقدیر از رئیس جمهور،وزرا و مدیران در کارنامه فرهنگی خودش به یادگار دارد.

فعالیت های فرهنگی متنوعی در کاروان های عتبات دانشگاهیان دارد و همین امر سبب شد تا با او به گفتگو بنشینیم.

از سال 83 همکاری خود را با ستاد آغاز کرده و صحبت هایش را با این جمله"حسین زیباست مگر می شود با زیبایی همراه و همسایه شد و زیبا نشد".آغاز می کند.

سفرهای زیادی همراه دانشگاهیان بوده اید؟

سفرهای زیادی بوده ، آمارش دقیق خاطرم نیست اما با اساتید، دانشجویان مجرد و متاهلین مشرف شده ام .

تفاوت کاروان عادی با کاروان دانشگاهی را در چه می بینید؟

بیان مطالب،همراهی کردن و جوان بودن کاروان های دانشجویی.از نظر من همه زائر امام حسین(ع) هستند و هیچ فرقی بین زائرین عادی و دانشجویی نمی گذارم، ولی به مخاطبم نگاه می کنم و متناسب با آنها برنامه ریزی می کنم تا بتوانم در طول سفر بهتر مطالب را ارائه دهم و آنچه زائر از ما انتظار دارد را بتوانم برآورده کنم.آنچه برای اساتید و دانشجویان برنامه ریزی می کنم برای زائر عادی هم دارم .

برنامه های فرهنگی ستاد در نجف و کربلا را چگونه می بینید؟

از برنامه های ستاد، "سلام اول" که مداح می فرستند،اذن دخول و زیارت جمعی خیلی خوب است و همین طور برنامه وداع. "همایش احلی من العسل" هم بسیار جالب است.خودم بارها شرکت می کنم و همیشه لذت می برم."زیارت حر" در کاروان های عادی نیست و ویژه دانشجویان و اساتید است که مورد توجه ایشان قرار می گیرد.

در رابطه با بسته های فرهنگی پیشنهاد دادم تعدادی از آن را در هتل ها قرار دهید تا زائرین مطالعه کنند. من از کتاب فرزانگان حرم کپی می گیرم و بین زائرین توزیع می کنم تا یک شخصیت را برای دیگر زائرین بخوانند و با علما بیشتر آشنا شوند و توصیه می کنیم آن ها را مطالعه کنند.

ضمن آنکه موظف هستیم برنامه های ستاد را انجام دهیم اما جاهایی که لازم باشد پیشنهاد یا انتقاد می کنیم تا کیفیت کار بهتر شود. هر چه برنامه های ستاد بهتر باشد زائر راضی تر خواهد بود. با توجه به زمان کمی که داریم، برنامه های ستاد فشرده است. در کل با کمبود وقت و فشردگی برنامه های ستاد مواجهیم.برای بعد از سفر،ری گردی و زیارت عبدالعظیم حسنی را به ستاد پیشنهاد دادم.

خاطره ای از همراهی با کاروان های دانشجویی دارید؟

در یکی از این سفرها در حرم یکی از دانشجویان پسر ما به زمین خورد.دستش را گرفتم و او را بلند کردم.جوان هم بود.دیدم اشک در چشم هایش جمع شده، گفتم بدنت درد گرفته؟گفت نه.گفتم پس چرا گریه می کنی؟گفت موقعی که زمین خوردم، دست هایم را مانع قرار دادم و آسیبی ندیدم.در همین لحظه یاد حضرت ابوالفضل(ع)افتادم که چشم هایشان آسیب دیده بود و دست در بدن نداشتند چگونه از روی اسب به زمین خوردند...

هر بار حرم حضرت عباس(ع)مشرف شوم یاد خاطره این زائر دانشجو می افتم.به همه زائرانم قول می دهم اگر بار بعد مشرف شدم همه را یاد کنم .

از فعالیت های اختصاصی کاروان برایمان بگوئید.

من این برنامه ها را در همه کاروان های دانشجویی و اساتید اجرا می کنم و الحمد لله مورد توجه زائرین واقع شده است.در سفرهای زمینی فرصت بیشتری برای فعالیت فرهنگی است.من لوح فشرده های مختلفی به همراه می برم، لوح فشرده نهج البلاغه و از مدینه تا مدینه شیخ حسین انصاریان که جریان حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا واقعه عاشورا و اسارت اهل بیت(ع) را توضیح می دهند.فیلم هایی هم دارم که وقتی به مناطق عملیاتی در کرمانشاه می رسیم برای آنها نمایش می دهیم.

برای دانشجویان و اساتید برنامه های خاص دارم که در همان جلسه آموزشی قبل از سفر شروع می کنیم. تمام نکاتی را که باید توضیح دهیم از برنامه های ستاد تا برنامه های خودمان همه را آماده و ارائه می کنیم.تاریخچه ای از کشور عراق و شهرهای مذهبی می گوئیم. به خصوص وقتی در اتوبوس هستیم از نجف به کربلا یا از کربلا به سامرا و کاظمین .ما و روحانی تقسیم کار می کنیم و بیشترین فعالیت در بین مسیرها شکل می گیرد.

اسامی شهدا را روی کاغذ با زندگی نامه آنها چاپ کرده ایم و در هتل کربلا نمایشگاه می زنیم تا وقتی زائران به زیارت می روند یا در سالن انتظار هتل منتظر هستند آن ها را مطالعه کنند تا با زندگی 124 شهید کربلا از قبل تا بعد از حادثه عاشورا آشنا شوند.

در مناسبت های خاص هم کاروان ما برنامه جدا دارد، مسابقات و جشن تولد هم برای زائرین برگزار می کنیم. در آن مراسم هم این برگه های زندگی نامه شهدا را بین زائرین توزیع می کنم و می گویم مثلا شماره 25 دست کیست؟ "قیس بن مسهر" به زائر دانشجو می گویم آن را بخوان تا زائرین دیگر هم با این شهید آشنا شوند.هم خودش آشنا می شود و هم زائرین دیگر.هدیه ای هم به رسم یادبود به آنها می دهم .

ضمن اینکه کاروان ها ختم صلوات و قرآن دارند که ما هم داریم، کارت هایی داریم که بر روی هر کدام یک آیه از قرآن کریم نوشته شده است آن را هم بین زائرین توزیع می کنم تا با آیه ای از قرآن و مفهوم آن آشنا شوند.

قبل از سفرهم پاسپورت ها را در زیپ کیف قرار می دهم و کارت ساک و پاسپورت ها را در آن به زائرین می دهم تا از وقت بهتر استفاده کنیم.

از کارهای دیگرمان، تاریخچه شهرهای ایران را در بین راه در سفرهای زمینی به زائرین می گویم و وقتی وارد عراق می شویم مسائل جغرافیایی و تاریخی عراق را به زائرین توضیح می دهم. در زیارت اول هم حرم شناسی داریم و به زائرین می گوئیم هر کسی مایل است با ما و روحانی همراه شود تا تاریخچه حرم،قبور مدفونین در حرم از پادشاهان گرفته تا علما و مراجع،ساخت گنبد، صحن حضرت زهرا(س)،تاریخچه ضریح و مسائل تاریخی آن را برای زائرین بگوئیم.در حرم شناسی خواندن کاشی کاری های دور حرم برای زائرین مشکل است، چون با خطهای مختلف نوشته شده ما با روحانی کاروان اشعار آن را از اینترنت استخراج کردیم و به زائرین ارائه می دهیم.از دوره عثمانی تا کنون محتشم کاشانی و هفت شاعر دیگر .به زائرین می گویم ایرانیان در طول دوره های مختلف حکومتی از آل بویه گرفته تا صفویه به حرم ها خدمت داشته اند تا به امروز .آن زمان حکومتی خدمت می کرده اند و امروزه مردمی شده است.

در کربلا نیز،تاریخچه عراق و حکومت های آن،قومیت ،سیستم آموزشی و سیاسی آن، معرفی صحن عقیله بنی هاشم، طرح ارتفاع گنبد و ... را برای زائر توضیح می دهم. در دو سفر که اساتید دانشگاه تهران با ما بودند هماهنگ کردیم از دو دانشگاه اهل بیت کربلا بازدید کردند که بسیار جالب بود و یک سری کتاب به زائرین هدیه دادند .

کتاب شهادت نیز در رابطه با واقعه کربلا داریم که از آن با روحانی سوال طرح می کنیم.اطلاعات عمومی هم به زائر می دهیم مثلا ویل دورانت یا جرج جرداق نویسنده مسیحی راجع به امیرالمومنین چه گفته اند؟یا حماسه عشق ویژه نامه محرم زندگی نامه شهدای کربلا و نظر شخصیت های مهم دنیا در مورد امام حسین(ع) که از این کتابچه هم کپی گرفته ام و بین زائرین تقسیم می کنم و می گویم یکی بخواند .قسمت هایی از نهج البلاغه راهم از نشریه زمزم جدا کردم و به صورت مسابقه برگزار می کنم.

مسجد کوفه و مقام های آن را با نقشه به زائرین توضیح می دهیم. در سال های اخیر برنامه بیت امام(ره) در برنامه ها هست و قبل از آن هم زائرین را می بردم در مورد شخصیت و انتظارات امام(ره) از ما توضیح می دادم.

برنامه های کاروان را هم روی آسانسور می زنیم تا زائرین از برنامه ها مطلع شوند.برای هر کاروان یک گروه تلگرامی می سازم و از مانیفست های هر کاروان و برنامه های آن،نام هتل ها و ... کپی گرفته و به یادگار نگه داشتم.عکس هایی که زائرین می گیرند در گروه منتشر می کنیم.روحانی مطالب مفیدی در گروه می گذارد،برنامه ختم قرآن در گروه می گذاریم و روزی یکبار کاروان ختم قرآن می کند.هنوزکاروان های دوره های قبلی نیز فعال هستند.

تولد زائرین را هم استخراج کرده ایم و در طول سفر اگر مصادف با تولد زائرین باشد به آنها اعلام می کنیم ضمن تبریک، هدیه ای به آنها می دهیم که ارزش معنوی زیادی برای آنها دارد.

هر سفری که می رویم عکس دسته جمعی در بین الحرمین می گیریم. یک پیمان نامه داریم با روحانی و مدیر و زائر امضا می کنیم و به عنوان یادگار به زائرین هدیه می دهیم .به زائرین که در طول سفر کمک می کنند هدیه ای به عنوان خادم الحسین(ع)بودنشان می دهم.

دستگاه صوت هم دارم اگر پخش صوت در ماشین مشکل داشته باشد از آن استفاده می کنیم. انواع مولودی و مداحی را به همراه دارم و زائرین حال و هوای معنوی خاصی در بین مسیر پیدا می کنند.همچنین تعدادی شارژر دارم که معمولا زائرین از آن استفاده می کنند یا دستگاهی دارم که همزمان 12 پریز دارد و زائرین با مشکل شارژ گوشی مواجه نمی شوند.

صحبت های خودش را با این جمله تمام می کند که برای زائر امام حسین(ع) هر کاری کنیم کم کرده ایم...

ارسال نظر

نظرات کاربران :

  ابراهیم قانع :

با سلام و احترام مطالعه گفتگو برای اینجانب بسیار جالب و خواندنی و مفید بود ،قطعا تبادل تجارب و بیان عملکرد و تجارب ارزنده و موثر در بهبود روند اجرائی سفر افزایش مطلوبیت و کیفیت برنامه های کاروان اعزامی عتبات دانشگاهیان تاثیر گذار می باشد . امیدوارم این روند ادامه داشته باشد