حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان :دانشجوی ما، خط مقامت را از ۱۶آذر ۳۲ شروع کرده که تا امروز هم ادامه دارد

۱۳۹۶/۰۹/۱۴ ۱۲:۴۱:۴۳

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری د ر دانشگاه ها با اشاره به اینکه بدنه دانشجویی از ۱۶ آذر ۱۳۳۲، خط مقاومت و مقابله با استکبار و فساد را در خود داشته است، گفت: جریان دانشجویی به معنای جریان مقاومت در مقابل استکبار، ظلم و رانت است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان ، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه علوم قضایی به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو گفت: برخی‌ها 16آذر را تحریف می‌کنند و سعی می‌کنند جنبۀ ضداستکباریِ آن به فراموشی سپرده شود. باید پرسید که آن سه شهید 16آذر به‌خاطر چه چیزی جان خودشان را فدا کردند؟ به‌خاطر ایستادگی در مقابل استکبار و مقاومت در برابر ظلم و ستم بود. البته در همان موقع هم عده‌ای می‌گفتند: «مگر می‌شود با آمریکا مقابله کرد؟! آمریکا قدرت بزرگ دنیاست!»

دانشگاه علوم قضایی، از دانشگاه‌های راهبردی آموزش عالی کشور است

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: خدا را شکر می‌کنم که در آستانۀ میلاد رسول گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و همچنین «روز دانشجو» توفیق حضور در جمع شما عزیزان نصیب بنده شد.

وی افزود: به‌دلیل اهمیت بحث عدالت در جمهوری اسلامی، دانشگاه علوم قضایی یکی از دانشگاه‌های راهبردی آموزش عالی کشور به‌شمار می‌رود. در نگاه توحیدی ما نیز قطعاً در مسائل اجتماعی، بزرگ‌ترین پرچم اسلام مربوط به عدالت است. اصلاً یکی از اهداف اصلیِ بعثت انبیا، همین مسئله عدالت است. (لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط؛ حدید/25)

وی گفت: شاید لازم باشد، دانشجویانی که در رشته‌های حقوق از دانشگاه‌های دیگر، جذبِ قوۀ قضائیه می‌شوند، بخشی از این دروسی را که در دانشگاه علوم قضایی به‌صورت ویژه ارائه می‌شود، در اینجا بخوانند و دوره‌اش را طی کنند؛ چون دروسی که برای شما در این دانشگاه در نظر گرفته شده است، تقریباً 60 واحد بیشتر از دانشگاه‌های دیگر است.

رشدِ تک‌بُعدی دانشجو موجب می‌شود در زندگی اجتماعی و خانوادگی با مشکل مواجه شود

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: همان‌طور که می‌دانید رشتۀ حقوق، اصطلاحاً یک‌مقدار خُشک است. حقوق در واقع برای تأمینِ حداقل‌هاست و طبیعی است که در جامعه یا خانواده، صرفاً بر اساس حقوقِ افراد، نمی‌توان زندگی کرد. مثلاً یک زن و شوهر در خانه نمی‌توانند بر اساس کتاب «آیینِ دادرسی» با هم رفتار کنند! خانواده جای گذشت و ابراز محبت و عواطف است که در این کتاب‌های حقوق پیدا نمی‌شود.

وی گفت: رشتۀ حقوق نیاز دارد که در کنارش، حتماً به ادبیات، معارف دینی و مسائل اجتماعی، توجهِ بیشتری شود و الا رشدِ تک‌بُعدی و توجه نکردن به ابعاد دیگر، موجب می‌شود که در زندگی اجتماعی و خانوادگی این دانشجویان، مشکلاتی ایجاد شود. لذا در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و درسی به این موضوع توجه کنیم که لازم است همۀ ابعاد شخصیتیِ دانشجو، رشد کند و کامل شود.

دانشجوی حقوق باید با مسائل روانشناسی و جامعه‌شناسی هم آشنا شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در خصوص ویژگی دانشجویی حقوق گفت: دانشجویی تحویل جامعه دهیم که در رشتۀ حقوق، کاملاً مسلط است، اما می‌داند که اینها حداقل‌ها هستند. البته در موقع قضاوت و حکم دادن، فقط باید به قوانین توجه کند، اما بداند این کسی که در مقابلش ایستاده است، یک انسان است و اگر دعوا کرده یا اختلافی پیدا کرده، بسیاری از مسائل روانشناسی و جامعه‌شناسی، پشت سرِ این دعوا وجود دارد. لذا یک قاضی باید با این مسائل هم آشنا باشد.

چه می‌شود که یک فرد، ناگهان طغیان می‌کند و حق دیگران را ضایع می‌کند؟ چگونه می‌شود که یک فرد، نمی‌تواند از حق خودش دفاع کند، بیان خوبی داشته باشد و بر احساسات خودش حاکم باشد؟ چه زمینه‌هایی برای جرم در جامعۀ ما وجود دارد که برخی افراد از این زمینه‌ها استفاده می‌کنند؟ دانشجوی ما به دانستن این مسائل نیاز دارد تا حکمی که می‌دهد، آگاهانه و درست باشد.

فقط حکم‌دادنِ درست، کافی نیست؛ قانع کردن مخاطب نیز مهم است

وی خاطر نشان کرد: فقط حکم‌دادنِ درست، کافی نیست؛ قانع کردن مخاطب نیز مهم است. باید کسی که از دادگاه خارج می‌شود، ولو اگر حکم، علیه او صادر شده باشد، در درون خودش این قاضی را تحسین کند که «او فهمید من در چه موقعیتی قرار دارم؟ او به چشمِ انسان، به من نگاه کرد» چون حسنِ فعلی و حسنِ فاعلی، دو مقوله‌ای است که می‌تواند از هم جدا باشد. گاهی ممکن است یک انسان خوب، خطا کند و عمل بدی انجام دهد.

لذا نیاز است که در کنار دروس تخصصیِ رشتۀ حقوق، به مسائل انسانی و فلسفۀ حقوق اسلامی نیز توجه کنیم. اینکه «چرا خدا چنین حکمی را صادر کرده است؟» ما در عمل متعبد هستیم و چون حکم خداست، آن را می‌پذیریم، ولی اگر این‌همه در قرآن فرموده است «أَ فَلا تَعْقِلُون» یا «أَ فَلا تَتَفَكَّرُون» به‌خاطر این است که روح احکام الهی را درک کنیم و بفهمیم که چرا خدا چنین حکمی صادر کرده است؟ ما در عمل متعبد هستیم، اما در مقام نظر، ما را تشویق کرده‌اند که بیشتر فکر کنیم و به باطن این مسائل توجه کنیم.

دانشجوی امروز، مدیر آیندۀ کشور است که باید بداند دنیا و کشور ما چگونه مدیریت می‌شود؟

حجت الاسلام محمدیان از ویژگی های دانشجو را آمادگی و اطلاع کافی او در خصوص مسائل روز دنیا دانست و افزود: درست است که رشتۀ تحصیلی دانشجوی ما مثلاً رشتۀ قضایی (یا هر رشتۀ دیگری) است، اما دانشجوی امروز ما، یکی از مدیران آیندۀ این جامعه است که باید بداند در دنیا چه می‌گذرد؟ دنیا چگونه مدیریت می‌شود؟ در کشور خودمان چه می‌گذرد و چگونه مدیریت می‌شود؟

وی تأکید کرد: دانشجوی ما باید یک تحلیل‌گرِ دقیق و کارشناس مسائل سیاسی‌اجتماعی باشد. نمی‌توانیم به دانشجویان بگوییم: «شما فقط در رشتۀ خودتان متمرکز شوید و به مسائل دیگر جامعه کاری نداشته باشید!» مثلاً اینکه «وظیفۀ شما فقط رسیدگی به پرونده‌های قضایی است! کاری نداشته باشید به اینکه دنیا را چه کسانی مدیریت می‌کنند؟ جریان‌های غالب در دنیا کدامند؟ ظالم و مظلوم در دنیای امروز کیست؟ کشور ما در کجا قرار دارد و چه نقشی ایفا می‌کند؟!»

اگر دانشجو، شور و هیجان و قدرت تحلیل سیاسی نداشت، یعنی ما وظیفۀ خودمان را درست انجام نداده‌ایم

حجت الاسلام محمدیان تصریح کرد: اگر دانشجوی ما نداند که امروز در کجای دنیا قرار گرفته است؟ و اگر قدرت تحلیل سیاسی نداشته باشد و برایش مهم نباشد چه کسی دارد برای او تصمیم می‌گیرد؟ در واقع ما وظیفۀ خودمان را در قبال او، درست انجام نداده‌ایم.

وی افزود: دانشجوی جوان اگر با مسائل روز آشنا باشد، برمی‌خیزد و انتقاد می‌کند، انتقاد دانشجو هم روی چشم ما قرار دارد؛ ولو اینکه کارشناسی هم نشده باشد. اگر دانشجو در دورۀ جوانی انتقاد نکند و شور و هیجان سیاسی نداشته باشد، وقتی به سنین بالاتر برسد، دیگر هیچ احساس مسئولیتی نسبت به مسائل اجتماعی نخواهد داشت.

دانشگاه‌ها حتماً باید سیاسی باشند / دانشجو در جامعۀ ما باید «درک سیاسی» داشته باشد و «نقش سیاسی» ایفا کند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها یکی از مهمترین ویژگی دانشگاه را نیز آگاه بودن آن از مسائل سیاسی و دانست و گفت: دانشگاه‌های ما حتماً باید سیاسی باشند، کمااینکه رهبر انقلاب فرمودند: «خدا لعنت کند کسانی را که تلاش کردند دانشگاه‌ها سیاسی نباشد.» درحالی‌که ایشان می‌دانند سیاسی‌بودن دانشگاه چه هزینه‌هایی دارد؟ وقتی دانشگاه سیاسی باشد، ممکن است حواشیِ خاصی پیدا کند، اما متنِ آن مهم‌تر است؛ متنش این است که جوان دانشجوی ما، در جامعه هم درک سیاسی داشته باشد و هم نقش سیاسی ایفا کند.

وی افزود: درک سیاسی به این معناست که دانشجو بداند مؤلفه‌های قدرت در جامعۀ ما کجاست؟ چه کسی دارد این مؤلفه‌های قدرت را جابه‌جا می‌کند؟ چه کسانی در کشور ما، در منطقه و جهان، در مقولۀ قدرت تأثیرگذار هستند؟ این نیاز به فهم درست دارد و البته دانشجو در کنار این فهم سیاسی، باید ایفای نقش کند.

چه کسی گفته دانشجو فقط در رشتۀ خودش باید حرف بزند؟! / دانشجو دربارۀ مسائل اجتماع، حق اظهار نظر دارد

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به تعبیر شهید بهشتی مبنی بر اینکه «دانشجو مؤذن جامعه است، اگر مؤذن خواب بماند، نماز مردم قضا می‌شود.» گفت: دانشجو به مسائل مالی و قدرت‌طلبی آلوده نشده است و می‌تواند آزادانه حرف بزند و آزادگی خودش را سرمایه کند تا امور جامعه اصلاح شود. حتماً ما در جامعۀ خودمان مشکلاتی داریم؛ کدام جامعه در دنیا هست که مشکل نداشته باشد؟! اما چه کسی این مشکلات را با نگاه دلسوزانه و اصلاح‌گرایانه به مسئولین گوشزد کند؟ چه کسی گفته است که مسئولین کشور، معصوم هستند و همۀ تصمیم‌های آنها درست است!

چه کسی گفته است که دانشجو فقط در حوزۀ مربوط به رشتۀ خودش حرف بزند و اظهار نظر کند؟! دانشجو دربارۀ مسائل اجتماع خودش حق اظهار نظر دارد؛ البته اظهار نظرِ کارشناسانه!

از همان سال 32 که جریان مقاومت شکل گرفت، در کنارش جریان سازش هم وجود داشت

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به تاریخچه 16 آذر و ماهیت این روز گفت: در سال 32 این دانشجویان بودند که به میدان آمدند، در مقابل نیکسون ایستادند و خون دادند. از همان روز، جریان مقاومت شکل گرفت. البته از همان ابتدا، در کنار این جریان مقاومت، جریان سازش هم وجود داشت. این دو جریان در کنار هم حرکت کردند.

حرکت دانشجویان یک حرکت پیشرو بود. در انقلاب اسلامی هم، دانشجویان نقش بسیار بزرگی ایفا کردند. بعد از پیروزی انقلاب هم دانشجویان مسلمان، بیشترین نقش را در تثبیت انقلاب داشتند.

جریان دانشجویی، یعنی جریان مقاومت در مقابل استکبار، ظلم و رانت/ برخی‌ها 16آذر را تحریف می‌کنند و می‌خواهند جنبۀ ضداستکباریِ آن به فراموشی سپرده شود

وی افزود: البته جریان دانشجویی ما طیف عظیمی دارد؛ طیفِ بسیار انقلابی، انقلابی متوسط، انقلابی معمولی و... همه نوعش وجود دارد. اما جریان دانشجویی، یعنی جریان مقاومت در مقابل استکبار، ظلم و زیاده‌خواهی‌ها و رانت‌ها.

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به تحریف ماهیت اصلی 16 آذر توسط برخی در دانشگاه ها گفت: برخی‌ها 16آذر را تحریف می‌کنند و سعی می‌کنند جنبۀ ضداستکباریِ آن به فراموشی سپرده شود. باید پرسید که آن سه شهید 16آذر به‌خاطر چه چیزی جان خودشان را فدا کردند؟ به‌خاطر ایستادگی در مقابل استکبار و مقاومت در برابر ظلم و ستم بود.

وی افزود: در همان موقع هم عده‌ای بودند که می‌گفتند: «مگر می‌شود با آمریکا مقابله کرد؟! آمریکا قدرت بزرگ دنیاست!» همان موقع هم جریان سازش وجود داشت، البته آن موقع جریان سازش و انقیاد و تسلیم، خیلی قوی‌تر بود اما هرچه جلوتر آمدیم، جریان مقاومت قوی‌تر شده است. الان نزدیک به چهل سال است که مردم ما ایستاده‌اند، مقاومت به‌خرج دادند، هزینه‌اش را هم دادند و البته سودش را هم گرفته‌اند.

ماجرای یاسر عرفات، نمونه‌ای عبرت‌انگیز از نتیجۀ سازش است

حجت الاسلام والمسلمین یاسر عرفات را نمونه ای از سازش با استکبار دانست و افزود: حالا یک مثال از جریان سازش را برای شما بیان کنم. وقتی رژیم صهیونیستی سرزمین فلسطینیان را تصرف کرد، یاسر عرفات در مصر، دانشجو بود. در آنجا جذب گروه‌های اخوان‌المسلمین شد و بعد از اشغال فلسطین، جنبش فتح را تأسیس کرد. بعد از اینکه کشورهای عربی در جنگ 6روزه شکست خوردند، جنبش فتح به فرماندهی یاسر عرفات، در منطقۀ «کرامه» مستقر شد؛ در حالی‌که فقط 500 نفر رزمنده داشت. اسرائیل 12هزار نفر از نیروهای خود را برای مقابله با آنها فرستاد اما در این نبرد، اسرائیل شکست خورد و عقب‌نشینی کرد.

وی ادامه داد: بعد از مدتی، انور سادات مأموریت یافت بین اعراب و اسرائیل، صلح برقرار کند که در نهایت به ماجرای کمپ دیوید منتهی شد. قبلاً فلسطینی‌ها را به سازمان ملل راه نمی‌دادند، اما به یاسر عرفات گفتند: «اجازه می‌دهیم در سازمان ملل سخنرانی کنی، به شرط اینکه مذاکره با اسرائیل را بپذیری!» یاسر عرفات هم پذیرفت، شاخۀ زیتونی در دست گرفت و در سازمان ملل اعلام کرد که «من آماده‌ام با اسرائیل مذاکره کنم»

وی افزود: در چندین دور مذاکرات بلندمدت و طولانی، یاسر عرفات مدام عقب‌نشینی کرد تا کار به‌جایی رسید که همان یاسر عرفاتی که توانسته بود با 500 نفر در مقابل 12هزار نفر بایستد، کل آرمان فلسطین را فدا کرد و در مقابلش فقط یک منطقۀ کوچک به‌نام غزه را به او تحویل دادند. ضمن اینکه اسرائیل بیش از صدبار تعهداتی را که در مذاکرات قبول کرده بود، نقض کرد! و در نهایت هم یاسر عرفات توسط آشپز خودش مسموم شد و از دنیا رفت.

هزینۀ سازش و تسلیم، صدها برابر هزینۀ مقاومت است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها هزینه سازش را بیشتر از هزینه مقاومت دانست و افزود: مقاومت هزینه دارد، اما هزینۀ سازش قطعاً بیشتر است. هزینۀ سازش و تسلیم، صدها برابر هزینۀ مقاومت است. اینکه امروز در دنیا تلاش می‌کنند ما را وادار به مذاکره و عقب‌نشینی کنند، به‌خاطر این است که تجربه‌های زیادی در این زمینه دارند. آنها توانسته‌اند از این طریق، بسیاری از انقلاب‌ها را نابود کنند.

بله؛ مقاومت حتماً هزینه دارد، اما چه چیزی در این دنیا هزینه ندارد؟! آقایِ خود بودن و استقلال هم هزینه دارد. اما باید دید که سازش چقدر هزینه دارد؟ حتماً هزینۀ سازش چندین برابر مقاومت است؛ غیر از اینکه هویت ملت‌ها را از بین می‌برد و ملت‌ها را سرخورده می‌کند.

عده‌ای می‌گویند: ما در عراق و سوریه چه کار می‌کنیم؟/ منافع ملیِ ما در چند کیلومتری مرزهای کشور، برای عده‌ای قابل فهم نیست!

حجت الاسلام محمدیان به حاشیه های مطرح شده در خصوص حضور مستشاری ما در منطقه اشاره کرد و افزود: عده‌ای می‌گویند: ما در عراق و سوریه چه کار می‌کنیم؟ به ما چه ربطی دارد که در یمن چه می‌گذرد؟ ما مسلمان هستیم و پیامبر اکرم(ص) فرموده است: «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» (کافی/2/164) دقت کنید که در اینجا نفرموده است «اگر یک مسلمان ندا کند: ای مسلمانان به دادم برسید...» یعنی کسی که از شما کمک می‌طلبد، اگر کافر هم باشد باز شما باید به یاری او بشتابید و الا مسلمان نیستید!

وی افزود: حالا اگر از وظیفۀ اسلامی خودمان صرفنظر کنیم، آیا توجیه دیگری هم وجود دارد؟ بله؛ آمریکایی‌ها با چندهزار کیلومتر فاصله از کشورشان، به اینجا می‌آیند و می‌گویند «منافع ملی ما اینجاست!» آن‌وقت ما که با عراق این‌همه مرز زمینی و منافع مشترک داریم و این‌همه مشترکات تاریخی و دینی داریم، آیا نباید دنبال منافع خودمان در آنجا باشیم؟!

منافع ملیِ ما در چند کیلومتر فراتر از مرزهای کشورمان-در عراق و سوریه- برای یک عده‌ای قابل فهم نیست، اما منافع ملی آمریکا با چندهزار کیلومتر فاصله از خلیج فارس، برایشان قابل فهم است و می‌گویند: «حق‌شان است! دنبال منافع‌شان هستند!» اینها مسائلی است که دانشجوی ما باید به آن توجه کند و الا در ایفای نقش خود، با مشکل مواجه می‌شود. باید بدانیم در دنیا چه می‌گذرد؟

دانشجوی ما خط مقامت را از 16آذر سال 32 شروع کرده که تا امروز ادامه دارد

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان نماد امروزی استکبار را آمریکا دانست و گفت: امروز مهم‌ترین طاغوت در دنیا، آمریکاست. در این صد سال اخیر، یک جنگ پیدا کنید که آمریکا در آن نقشی نداشته باشد! یک حکومت مردمی که سقوط کرده را پیدا کنید که آمریکا در آن نقش نداشته باشد! اگر این طاغوت نیست، پس طاغوت کجاست؟!

وی تأکید کرد: 16آذر نماد مبارزه با استکبار، ظلم و ستم، سلطه‌جویی و زیاده‌طلبی است. دانشجوی ما از همان روز 16آذر سال 32 این خط مقاومت را شروع کرده است و این خط مقاومت تا امروز هم ادامه دارد. البته در کنارش خط سازش هم وجود دارد. الحمدلله در این مدت، خط مقاومت رو به رشد بوده و خط سازش نیز مدام دارد عقب‌نشینی می‌کند.

سؤالی که طرفداران سازش هیچ‌وقت جواب نمی‌دهند: سازش و عقب‌نشینی تا کجا؟

حجت الاسلام محمدیان تصریح کرد: از کسانی که در خط سازش هستند، می‌خواهیم فقط به همین یک سؤال جواب دهند که البته هیچ‌وقت هم جواب نداده‌اند! سؤال ما این است که «سازش تا کجا باید ادامه پیدا کند؟ تا کجا باید عقب‌نشینی کنیم؟» اگر این سؤال را جواب دهند، دیگر بحثی باقی نمی‌ماند!

وی افزود: طرفداران سازش، قبل از انقلاب می‌گفتند: «مگر می‌شود با مشت خالی در مقابل تانک و درفش ایستاد؟!» بعد از پیروزی انقلاب معلوم شد که اگر در پشت سرِ این مشت‌ها، ایمان و اعتقاد باشد، حتماً بر تانک پیروز می‌شوند و این اتفاق در کشور ما افتاده است.بعدش گفتند: مگر ما می‌توانیم در مقابل آمریکا و نظم نوینی که ایجاد کرده است، ایستادگی کنیم و راه دیگری برویم؟! آنها برای خاورمیانه، نقشۀ جدیدی طراحی کرده‌اند، مگر می‌شود در مقابل آن ایستاد؟!

وی افزود: الان معلوم شد که اگر ما بایستیم و مقاومت کنیم، می‌توانیم. امروز بعد از 6سال در سوریه معلوم شد که می‌شود در مقابل آنها ایستاد. جریان مقاومت به‌دلیل ایمانی که دارد می‌تواند بایستد.

آینده برای جریان مقاومت است، پیروزی با جریان مقاومت است و خدا وعدۀ پیروزی آن را داده است. سعی کنیم به جریان مقاومت کمک کنیم، خودمان هم در این جریان باشیم و در این مسیر قدم برداریم.

ارسال نظر